Sista...

.. söndagen i juli är här...
3 dagar kvar så är juli slut.. :(

Hade en bra ledig dag igår, allt blev gjort utom städa bilen, plocka blåbär o frosta av frysen..
Frosta av frysen kan jag förvisso göra nu, börjar inte jobba förräns 12 idag.
Har en hel massa ren tvätt att ta hand om oxå..

Jodå, började nere vid apoteket igår, där fick jag mig en rejäl överraskning..
Då jag skulle betala så sa tjejen i kassan att " du har ju fyllt år??!!
Eeeehh...aaaa... i förra veckan typ...
"Men då har du en födelsedagspresent att hämta !!"
VA??!!
"Ja, du får välja i ELW sortimentet..."
Så jag valde en superfräsch duschcremé.. :D
Tudde-li-doooo~~

Gick vidare till Butik Öland då jag sett ett par saker jag ville ha..
Bara ändå.. =))
Denna söta, röda emaljskylt med så sant budskap...
Å ni vet ju att jag älskar rött =))


Även denna söta muggen hittade jag där..
Lagom storlek på den är det oxå...


In på fotoaffären för att hämta ut kort jag framkallat, alltid lika roligt.. =))
Bytte ut 2 av mina kort i mitt lilla collage jag har på väggen i vardagsrummet.
Cyklade bort till ÖK-hallen o köpte ramar..

En trären ram som jag målat svart men jag ska måla en gg till nu på förmiddagen.
Ska rama in ett kort jag tog i början på juni på blommande vallmo i närbild.
Bild kommer när det är klart, typ imorrn.. :)


Skulle ju bara leta ef en pensel att måla ramen med... :(
Men jag hittade den iaf =))


Men då blev det städat där oxå =))

Bakade citron å kardemummaskorpor igår eftermiddag..
Egt är det Leila Lindholms recept på saffransskorpor men jag bytte ut det mot citron o kardemumma..
Är inte sååå sugen på saffran just nu =))


100 gr smör
2 ägg
1½ dl socker
2 tsk nystött kardemumma
skal av 2 citroner
5 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
2 dl skalad pistagemandel.

Rör ihop ägg o socker.
Smält smöret o tillsätt det.
Riv ner citronskalet o tillsätt den nystötta kardemumman.
Rör ner vetemjöl o bakpulvret o tillsätt pistagemandeln.
Degen blir "tjock" så det går lättast att knåda den när man haft i allt mjöl, jag knådade även in mandeln.
Tycker man degen är för kladdig så låt den ligga i kylen en stund att stelna till...
Forma till 3 längder o lägg på plåt.


Grädda dem i 200C 20 min.
Ta ut dom, skär i 1 cm breda bitar på skrå, vänd dom med snittytan upp.
Sänk värmen till 125C o torka dom i ca 15 min.
Stäng av värmen, ta ut dom, vänd på bitarna o låt dom torka klart på eftervärmen.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Vi bjöd ju in min am.granne på lite enkel kvällsmat igår, jag gjorde piroger.


Deg:
25 gr jäst
2½ dl vatten
2 msk rapsolja
6-7 dl vetemjöl
1 tsk salt

Smula jästen o ljumma vattnet o häll över o låt lösa sig.
Tillsätt övr ingredienser o mjöl till en smidig deg.
Låt jäsa ca 1 tim.

Knåda samman degen, dela i 6 delar, kavla ut varje del till en rundel o lägg på valfri fyllning.
Igår hade jag ost, strimlad skinka o soltorkade tomater.
Låt jäsa i ca 30 min.
Grädda i 250C ca 12-15 min i mitten av ugnen..
Servera med en fräsch sallad o ett gott öl ex Corona.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Som dessert gjorde jag turbosnabb halloncheesecake..
(Här dock med jordgubbar..)
Dessertskålen är köpt i Italien vid kanten av Gardasjön.. =))


2 prt:
4 digestivekex
1 brk vaniljkesella
Hallon el jordgubbar
Grädde

Knäck ett digestivekex i botten på en dessertskål.
Klicka över vaniljkesella, lägg på hallon el jordgubbar, klicka på lite vaniljkesella till..
Smula över ett digestivekex, klicka på ytterligare kesella, lägg på mer hallon-jordgubbar..
Avsluta med en klick grädde, vispad el spraygrädde o dekorera med ett hallon elr jordgubbe.
Supergod, supersnabb cheesecake !!
Igår vispade jag lite grädde o blandade i kesellan, dels var vi 3 å så blev den lite mildare i smaken oxå.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Nu är det dags att ta tag i dagen, ska börja med att måla min ram en gg till så är den torr när jag kommer hem ikväll ef jobbet.
Slutar 20 ikväll o till kvällsmat ska vi ha stekt strömming i pitabröd.
Mannen går på 2 v semester nu o åker hem imorrn.
Har ingen aning om hur jag jobbar nästa vecka men får schema idag.

Sista dagen med penicillinet idag, sååå skönt !!!
Lite frukost ska jag oxå ha, idag blir det banan å hallonsmoothie nu när jag har färska hallon i kylen.

Återstrå att se till kvällen om jag jobbat i butiken elr jag ska jobba i köket idag..

HA EN SKÖN SÖNDAG !!!




Kommentarer

  1. Vad är det för man du träffat? Dansare? Berätta....

    SvaraRadera
  2. Så trevligt med en present, inte dåligt!!!!!
    Pirogerna ska jag prova.
    ha de Fia

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg