Fredag å ledig helg...

... ligger framför mig...
Ska bara jobba 8 tim innan =))

Du Jesusamalia vad det har blåst här på ön....
*puh*..
Helt osannolikt...
I ons kväll runt 19.30 så var vindbyarna uppe i 20 m/s i Kårehamn enl ett telesamtal med en som satt där.
Igår morse var det friska vindar oxå så jag var glad jag inte var ute på Östersjön...
Östersjön må vara ett litet, sketet innanhav men det är förrädiskt i dåligt/hårt väder..
Tänk bara på Estonia...

En segelbåt anlände till Kårehamn under sen eftermiddag igår, vi tvistade om vilket land den kom ifrån.
Jag trodde Australien för Union Jack var uppe i en hörnet o resten av flaggan var röd.
Men det var engelsmän som seglade "The tall ship race", fr Aarhus i Danmark till Helsingfors, Finland.
9 mans besättning vad jag kunde se på däck..

Senare kom dom upp till restaurangen o frågade div saker, tills slut så åt en del o andra tog bara dricka.
De var totalt utmattade..
De hade haft ett sjuhelvetes väder de sista 36-48 timmarna..
Å som som dom cirklade runt i inne i hamnen innan dom kom till kaj så måste dom varit trötta..
Inte den snyggaste förtöjningen..

Senare läste jag på AB nätet, det är ett segelrace där minst 75% av besättningen ska vara studenter o jag tänkte faktiskt på den stora åldersskillnaden på dom..
Men en så ung, oerfaren besättning i hårt väder kan vara farligt..
Tyvärr förliste en norsk segelbåt o en holländare som försökte hjälpa dom är försvunnen..
De överlevande fördes med helikopter till Kalmar då den förliste mellan Öland o Gotlands sydspets.

Fick en synnerligen trevlig start på dagen igår..
Kl 8.50 ringde det på dörren o i mitt stilla sinne tänkte jag, VEM i hela fridens da'r kommer nu??
Men utanför stod min am.granne, han hade kommit tillbaka sent i ons kväll, i värsta ovädret..
Inte ett ljud han sagt om att han var på väg, han åkte 11 aug förra året..
Nästan ett helt år har passerat..
Het otroligt vad tiden rinner iväg..
Så igår kväll så blev det ett besök hos honom tvärsöver gården o pratade bort ett par timmar o fikade.

I helgen är det fullt upp, imorrn fyller pappa 82 år..
Men vi firar på sön när syrran + gubbe dyker upp.
Måste ta ett litet röj här hemma, svabba toa, byta handdukar, torka köksgolv osv..

Söndag är det Ölands nationaldag, Victoriadagen. 
Mycket som händer runt om själva arrangemanget som jag väljer att se på tv..
Blir kanske extra mycket folk i år med tanke på att det ligger på en helg, lilla Estelles närvaro osv..

Mån är det Victorialoppet som halva släkten ska springa, jag hade velat men nu ska jag jobba så det blir inget i år heller.. :(

Så nu får det bli frukost, en dusch o sen till jobbet..
Kanske en kväll i Kalmar i afton med en vän...


HA EN BRA FREDAG !!!

Kommentarer

  1. Ha en bra fredag du också. Och jag håller med dig, man ska ha respekt för haven. Det är jäkligt mycket vatten i dem.

    SvaraRadera
  2. Betyder am.granne en från amerika?
    Hoppas du hinner vila lite i helgen också!
    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg