Inte konstigt...


.... att jag känner mig trött, mer död än levande å öm i halsen när jag har lite feber.. :(
Var så trött imorse att jag inte orkade ut på en pw å tur var väl det.
Har inte gjort så mycket idag men har iaf släpat mig till affären så nu har jag handlat så jag klarar mig till mån iaf om jag blir liggande.
Tvingade mig att diska när jag kom hem, gjorde en liten lunch med dubbelmacka med senap, skinka o ost o en minibulle jag hittade i frysen.
En kall cola satt fint till det.

Har även sorterat en hel massa tvätt...
Å den enda tid som fanns denna veckan var kl 7 imorrn bitti..
Lagom kul syssla en fredagsmorgon.. :(

Så nån Sannex blir det inte på lör, jag vill bli frisk till nästa helg då jag äntligen får träffa underbara PH igen.
Dom har ju blivit mina vänner så det ska bli så  kul att få se dom igen.

Blir ensam i helgen trots Alla <3 dag, kärleken måste vara hemma, det dök upp en sak så vi får väl fira nästa helg ist.
Å jag varken orkar elr har ekonomisk möjlighet att åka varje helg så det får bli v-i-l-a o bli frisk.

Dock har jag redan förberett för att laga kålpudding till middag men det är inte så mycket arbete, mest steka kålen.
Lill-loppan dyker upp också under kvällen, hon äääääääälskar nämligen mammas kålpudding :))
Gräddsås o smörslungade morötter till det samt lingonsylt a la Borgens.

Så nu ska jag se "Sprängaren" på tv4 film o vila i soffan...




Kålpudding a la GI:
 
Vitkål
500 gr bland-nötfärs
250 gr keso
½ gul riven lök
½ dl grädde
1 tsk salt
vitpeppar
2 dl kokande vatten
½ buljongtärning
 
2 dl grädde
 
Strimla vitkål ef behag o stek i smör, låt svalna lite.
Låt keson rinna av, blanda med färs, riven gul lök, grädde, salt o vitpeppar.
Lägg vitkål i botten på en ugnsfast form, lägg på färsen, lägg över resten av vitkålen.
Lös upp buljongtärningen i det kokande vattnet o häll över färs-kål.
Låt stå i ugn 175C ca 30-40 min tills den är genombakad.
 
Häll av överflödigt spad i en kastrull, häll i grädden o låt koka upp.
Smaka ev av med lite fond, typ viltfond, kalvfond elr vad man vill ha.
Servera med kokt potatis o smörslungade* morötter o lingonsylt.
 
*Smörslungade morötter:
Om man tillsätter en klick smör till morötterna när dom är färdigkokta så har kroppen lättare att ta upp vitamin A som finns i morötterna för det är en fettlöslig vitamin.
 
HA EN BRA DAG !!!
 
 
 

Kommentarer

  1. Ajaj, inte roligt alls att bli sjuk! Fasen också att ac:n på gymmet blåser så!! Vet precis hur du menar!

    Förstår att det är lite trist att inte kunna vara med kärleken i helgen, men det är nog bra att du blir helt frisk. Vi firar inte Alla Hjärtans särskilt mycket, men jag skall ut med Falkenbergare Tillsammans - en antirasistisk community - och klippa hjärtan på ett av de centralaste fiken i sta'n, sedan skall jag bjuda mina tre killar på indiska restaurang :)))

    Hoppas du får en bra helg så att du kan se fram emot en trevlig lördag nästa vecka! Kramar

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg