Jodå...

...gårdagens knockout ef akupunkturen hängde i även i morse..
Herreminjeåda så trött jag var igår kväll....suck...
Var trött imorse också så det blev ingen träning idag men imorrn tänkte jag ge mig på det igen.

Har ju varit jobbmässa idag på Öl.Gymnasium men det var även för allmänheten å överåriga kärringar under eftermiddagen så jag begav mig dit.
Jag pratade med 2 olika arbetsgivare där o lämnade mitt cv.
Träffade även "min" arbetsförmedlare som jag f ö har träff med på tors så vi pratade lite.
Får se vad det kan ge...

Så när jag kom hem därifrån så satte jag en bröddeg på rumsvarm, ljus öl å sen fick det jäsa.
Nu slängde jag i en hel del från kylen, kokta, rivna potatisar, ½ brk kesella, ett rivet äpple.
Jag rostade 2 dl havregryn igår som jag hade i också..
Använde dinkelsikt o Manitoba Cream som mjöl till det.
Å det blev supergott !!!
Har smakat en bit av det med bara smör på, ack så gott när det är ljummet.

Å under tiden det jäste så gjorde jag choklad-jordnötsmuffins.
Lill-loppan grymtade igår att jag inte hade några kakor o jag vet det är tomt.
Kanske det kan bli chokladmuffins imorrn också, jag får se..

 

Havre-dinkelbröd:
50 gr jäst
½ L ljus, rumsvarm öl
½ dl rapsolja
2 msk flyt.honung
½ brk kesella
2 kokta rivna potatisar*
1 rivet äpple*
2 dl rostade havregryn*
2 tsk salt
6 dl dinkelsikt
8-9 dl Manitoba Cream.
 
Smula jästen, häll över ölen o låt lösa sig.
Tillsätt övr ingrediesner o mjöl tills du har en smidig deg.
Låt den gå lite längre i maskinen då Manitoba Cream är ett mjöl som kräver lite längre bearbetning.
Låt jäsa 1-2 tim, beroende på hur varmt det är i köket.
 
Stjälp upp på bakbord, knåda samman o dela i 8 delar.
Knåda samman lätt o forma till fina runda kakor o lägg på bakplåt.
Låt jäsa 30-40 min o grädda i 250C ca 12-15 min.
Låt svalna under bakduk.
 
*Det är lättare om man först häller i lite mjöl innan man har i riven pot, äpplet o havregrynen, det blandar sig lättare då.



 

Choklad o jordnötsmuffins ca 14 st:

100 gr smör
1½ dl råsocker
3 ägg
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl mjölk
2 dl salta jordnötter, grovhackade
100 gr mörk choklad, grovhackad
(jag köpte Odense mörk choklad 55%)

Rör-vispa smör o socker fluffigt, tillsätt äggen ett i sänder o vispa emellan.
Blanda vetemjöl o bakpulver o ha i det tillsammans med mjölken till en slät smet.
Vänd ner de hackade jordnötterna o chokladen, klicka upp i höga muffinsformar, gärna på en muffinsplåt så håller de formen bättre.
Grädda i 200C ca 12-15 min.
 
HA EN SKÖN KVÄLL !!!

Kommentarer

  1. Hoppas att det ger ngt efter ditt besök på jobbmässan. Vilka goa grejer du bakat.
    Själv ska jag "stengeta" ner de 90 trappstegen till bageriet om en stund, hehehehe
    ha de Fia

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg