Jag......

....har en väldigt glad son idag :))
Han klarade uppskrivningen för moppe-traktorkort så nu är det ut å susa med moppen.
Kanske han kan få sitt körkort denna veckan, det är ju bara måndag idag men han har ju papperen att visa isf.

Dagen började 3.15 då jag vaknade i soffan...
Bah....
Somnade ifrån sista 20-25 min av "Sex and the city" filmen igår kväll.
Sen var det lönlöst att försöka somna om, somnade nån gång efter 5 imorse så hela morgonen var knas.
Molande tung huvudvärk men jag röjde ur frysen o frostade av den.
Spännande att hitta en förp men "skinkspad" på utsidan o nån brun röra (köttfärssoppa ant..) i den.
Blir en spännande middag där :)
Jag behöver iaf inte köpa kött innan midsommar, det är ett som är säkert.....
Kyckling, kotlett, skinksnitzel, lövbiff, korvar mm...

Sen började jag röja ur ett skåp, är så trött på allt man inte använder.
Det är loppis på Storgatan 30e, ska ställa mig där o hoppas bli av med en del.
Ska fortsätta med köksskåpen imorrn, sen får det vara till ef helgen.

Kalmarturen tog hela eftermiddag, vi åkte via A's grav på hemvägen.
Idag skulle han fyllt 56 år....
En bukett med rosor, fresia o ett ljus satte vi där.

Satte en bulldeg när jag kom hem så det ligger 48 rykande kanelisar på bänken nu.
Gott att ha i frysen men nu lägger jag bakprylarna åt sidan för min del.
Men imorrn ska jag baka 6 ljusa rulltårtbottnar som ska bli 2 långpannestora tårtor på sön till mammas 80 årsdag.
Jag får baka nu o lägga ner dom i frysen några dagar, jag står icke o bakar på lör när det är Ölands motordag o cruisingen.
Ons-tors blir det städning hos dom, fre får jag dra ett tag här hemma.
Så denna veckan rullar iväg utan problem..

Här är recept på Världens bästa kanelisar för den som vill ha..
Receptet är sen jag gick i gymnasiet 1983-84 :))



50 gr jäst
100 gr smör
5 dl mjölk
½ dl vit sirap
2 tsk salt
13-14 dl vetemjöl
Fyllning:
100 gr smör
råsockerströ
kanel
ev vaniljsocker
 
Smula jästen i en bunke, smält smöret, ha i mjölken, låt bli 37C o häll det över jästen, rör om så det löser sig.
Tillsätt sirap, lite mjöl, saltet o mjöl till en smidig deg som släpper kanten.
Låt jäsa 40-45 min.
 
Stjälp upp på bakbord, knåda samman, dela i 2 delar.
Kavla ut varje bit till en platta, bred ut 50 gr mjukt smör på varje del.
Strö över råsocker, kanel o ev vaniljsocker.
Rulla ihop o skär jämna bitar.
Lägg på bakplåtspapper elr i formar o låt jäsa 30-40 min.
Pensla med uppvispat ägg o strö över pärlsocker.
Grädda i 250C ca 8-10 min.
 
HA EN SKÖN KVÄLL !!!
 
 




Kommentarer

  1. Då får du gratulera sonen, så roligt för honom men nervöst för oss mammor.
    ha de Fia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jo, så är det väl...
      Men jag litar på att han kan hantera det o använder sitt omdöme.
      Han har ju bilkörkortet att tänka på också, är man oaktsam mm så kan det ge efterverkning på det.
      Ha det gott !!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg