Woooooop-wooooooop~~~~~~

 

Det är sommaren -88, jag är blott 21 år gammal o platsen är Gotland.
Bilen är en Buick Limited cab -58, den ägdes då av dåv pojkvännen Björn Wallgren i Mönsterås.



Då så gott folk, det börjar dra ihop sig.. :D
Till vad undrar ni säkert??
Jo, till Ölands Motordag o klubben Road Rebels cruising.
På lördag 23e maj är det dags igen :)
Från korsningen vid Tullgatan så är Storgatan fylld med allt ni kan tänka er som har hjul o motor....
Allt från veteranmopeder till motivlackade lastbilar.


 Kl 18 ca så drar Road Rebels årliga cruising igång, då öppnas Storgatan upp för rullande bilar.
Vill man vara med å köra i cruisingrundan ska man ha en bil till att börja med
Europe äldre än 1975, amerikansk äldre än 1980.
Samt ett cruisingpass a 100 kr som man kan lösas vid Liljas i Borgholm.
Dom är ej tillgängliga innan kl 16 på lördag.
Å så håller vi alla tummar å tår att det blir det kalasvädret som prognosen utlovar :)


För den som tycker det är märkligt att behöva betala 100 kr för att få köra på Borgholms gator så är orsaken denna:
För 3 år sen kom ca 700 bilar o det blev totalt kaos, totalt jävla kaos...
På 20 min hade jag tagit mig 2½ kvarter så jag vände om, ställde bilen hos mina föräldrar o gick hem.
Det var stopp i varenda gathörn, det tog en person 1.5 tim att ta sig 500 m nedför Storgatan....
Lägg då till alla vanliga svennebilar som också körde i cruisingkaravanen....
Så året efter så infördes cruisingpassen.
Endast bilar av ovanstående årsmodell får köra, antalet bilar är begränsade till ca 500 för Bghm's vägnät klarar inte fler..
Stan e inte så stor.... :)
En specifik runda är utstakad o det hela sköts av bilklubben Road Rebel.
Den bildades under 80 talet, ett gäng killar från Räpplinge by, 1a cruisingen var -87, då under namnet Repplinge Rebels.
Inbjudan skedde via Bilsports kolumn "cruisingar", det kom ca 70 bilar 1a året.
Sen har det "rullat" på.. :D
(fyndigt elr hur??!!)
Väl mött till en riktig höjdardag för alla bil o motorfrälsta !!

Jag bara säger:
Jag älskar fb !! :D
Ibland är det lite tröttsamt men för det mesta är det en enorm glädje, man får kontakt med folk man inte sett elr hört nåt från på 25 år.
Som en gammal pojkvän t ex :D
Å andra sidan har han i alla år bott tvärs över sundet men ni vet hur det blir..
Det är han som skickat mig  dessa bilder (å ovanstående..) idag efter mitt morgoninlägg på fb :)
Jag blev nästan tårögd.. :D

Under drygt10 års tid så dominerades hela mitt liv av bilarna.
Från 1982 då jag var 15 år till mitten på 90 talet.
Italienskan var 2 år gammal när hon åkte Cadillac -59, hon såg ut som en liten docka i framsätet av K's stora Cadillac :)
Men det sitter så djupt rotat i ryggmärgen o kommer göra tills den dag jag dör...

 Utanför Snäck i Visby :)
 
HA EN BRA DAG !!!


Kommentarer

  1. Vi har oxå bilar här i helgen, Tjolöholm Classic motor, jag bor nära så på lördagen när alla kommer brukar jag ta en tur o kolla o gå runt lite. På söndagen står jag över.
    (i min ungdom hängde vi med Stig Blomqvist o Per Eklund när de var i Gbg.)
    ha de Fia

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg