Wa-wa-wooooooooom~~~~~~


Ja, jäklar sicket kalasväder det har varit i dagarna 2 :))
Rena sommaren !!!!
Så gott att få njuta i solen o bara vara...
Sol på altanen hela förmiddagen idag tills runt 13.30.
Då blev det en dusch o sen åkte vi iväg en sväng i det vackra vädret.

Vi åkte lite i norra Växjö, Evedal o Helgasjön.
Fantastiskt vackert där, har aldrig varit där innan.
Men attans vad det blåste vid Helgasjön, den sjön är STOR kan jag säga...
Enorma grönområden, var en del folk där.
En del solade på gräsmattan, andra hade picknick osv..
Gick i med fötterna i vattnet men njaaaaaaaa......så sugen på att bada blev jag väl inte direkt.. :)
Fanns ett wärdshus där o en privathamn, låg en del båtar i redan.
Åkte lite längre bort till en slottsruin, vet inte namnet på den faktiskt..
Men det var rätt blåsigt o kyligt så även om cafeét var öppet så hoppade vi över fikat.

Inser att jag inför sommaren behöver ett par sandaler o ett par lägre jeansshorts när man ska vara lite mer "klädd" ".
Sen har jag nog kläder så jag klarar mig ;)

När vi kom hem lagade jag middag, fiskgratäng med smörslungad sparris.
Idag köpte jag färdig gratängsås, citronsås med dill.
Är trött på min sås jag brukar göra o det blev jättegott !!
En rabarber-jordgubbspaj med cocostäcke blev det också.
Den ska vi ha till Lets Dance börjar..
Jag säger bara:
Aaantoooooooon :))

Det är Mörrumsmaran denna helgen men inga dansband som vi är sådär taggade av.
Det är Expanders, Highlights, Dreams o Casanova.
Men i eftermiddag så ställde Casanova in så det blir bara ett band imorrn kväll.
Dröjer nog till 31a maj innan det blir dans, då spelar Sannex i Gemla.
Nästa helg är det ju cruising hemma o mamma fyller 80 år så då blir det inget heller.

Här kommer receptet till fiskgratäng o paj för den som vill ha:
Fiskgratäng 2 pers:



6-7 pot
25 gr smör
2 dl mjölk
1 äggula
salt-peppar
ca 150 gr lax
1 torskfile elr annan vit fisk.
Gratängsås, jag tog citron o dillsås.
Koka potatisen mjuk, blanda ner smör o mjölk o mosa samman.
Tillsätt äggulan, salt o peppar.
Smörj en ugnsform o klicka moset längs kanterna.
 
Skär fisken i bitar, salta lätt o lägg i mitten av formen.
Häll såsen över fisken o ställ in i ugn 225C ca 25-30 min tills moset fått fin färg o fisken är klar.
Servera med lättkot sparris o lite smör.
 
Rabarberpaj med cocostäcke:

5-6 stjälkar rabarber
(jag tog även jordgubbar..)
Lite socker

100 gr smör
1.5 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 dl cocos
½ dl socker
 
Smörj en ugnsfast form, skär ner rabarbern o lägg i formen.
Gör en smuldeg av smör, mjöl, havregryn, cocos o socker o lägg det över rabarbern.
Grädda i ugn 225C ca 25 min.
 
HA EN LJUVLIG KVÄLL !!!



Kommentarer

Populära inlägg