Äntligen........





....... är evighetslånga januari slut, det är några timmar kvar bara... 😊
Det finns bara en sak som är bra med januari å det är sonens födelse, annars skulle jag kunna vara utan den.
Om 29 dagar är det VÅR !!!
Det ÄR vår 1a mars oavsett vad vädret säger i min värld, (å almanackans..) så är det bara 😄
Det sägs ju att man ska ha positivt tänkande så då är det ju bra 😊

Ja, nåt vinterväder har vi knappast, för min del har det aldrig varit bättre vinter än i år men det är ändå lite spooky känsla... 😲
Jo, visst är det roligt, vackert på alla sätt med snö men då ska det vara vinter på riktigt.
Har man bara rätt utrustning å kläder för det är det jättekul !!
Kunna åka skidor - skridskor på riktigt, åka snöskoter å ha annat kul i snön.
Men inte här nere där det bara slaskar bort, då är det bättre att det är som i år.
Men det är ändå lite skumt med det.....

Sparkade upp mig ur soffan när frukosten fått landa ett par timmar i magen å gav mig ut.
Fantastiskt väder trots det gråa, +5 å alldeles vindstilla.
Målsättningen var till bommen å hem igen men jag kände mig så utvilad å pigg att jag gick runt till Ingelstad, ner i bo-området å så dryga kilometern på 27an hem.
Rätt lugn trafik vid den tidpunkten så det var bra.
Så totalt 6.5 km på drygt en timme men inte ett löpsteg idag, det hade nog inte foten gillat.
Det blev pass 14 (16 om jag ska räkna badgympan) för 2020. 

Innan jag gav mig ut ramlade jag in i programmet Sofias änglar....
Missade de 5-6 första minutrarna så det tog ett tag att koppla vem hon var.
Först trodde jag det var Emma? Janestig som förlorade sina barn när tyskan slog ihjäl dom å nästan henne oxå .
Men detta hände 2013, en sommarstugebrand på Dalarö där 2 små barn omkom.
Det var hennes ex som stängde in de 3 barnen å satte eld på stugan för att straffa mamman.
Han hade plockat bort stegen till loftsängen där de låg å sov för att dom inte skulle kunna ta sig ner, pojkarna på 3 å 5 år lyckades inte ta sig ut men den äldsta, flickan, firade sig ner å tog sig ut för att larma. 
Han greps senare på Öland dit han flytt.

Det var tungt att se programmet, vilket oerhört trauma för flickebarnet som tog sig ut men inte kunde hjälpa sin små bröder.
Att veta att det var hennes egen pappa som satte eld på huset, att han skulle döda dom.
SÄ spelades in 2016 då hon fick hjälpa att rusta upp ett hus hon köpt för att få en nystart för dom 2 hemma i hennes födelsestad Kramfors.

Hur orkar man överleva en sån händelse??
Hon, Lotta, ville även visa med programmet att det går att  ta sig igenom det, hur ofattbart det än är...
Hon hade även träffat en gammal ungdomskärlek som hon hade börjat om med så hon såg en ljus framtid.
Hennes pappa hade dessutom drabbats av cancer så det kom som ytterligare påfrestning för dom men han var väl på väg att återhämta sig.

Det är ofattbart att det finns sån ondska....
Han var stereotypen för en person som kan göra nåt sånt: en kontrollerande självömkande man som har problem med nära relationer, inte klarar att bli övergiven, överväger att ta sitt liv. Det är den vanligaste personlighetstypen för en svensk man som dödar sin kvinna. /Aftonbladet.
Tyvärr så var det inte första gången det händer, inte heller den sista...

Ikväll händer nog inte så mycket tror jag, vi är lite avslagna.
God middag å sen blir det Talang, mer spännande än så blir det inte.
Förra fredagen låg jag däckad i migrän å han däckade i sängen efter jobbet av nåt virus så det kan ju bara bli bättre denna fredagen 😊

HA EN BRA KVÄLL !!




Kommentarer

Populära inlägg