Måndag....





Ny vecka å nya tag som man säger...
Nu är vardagen tillbaka på allvar så idag var det dags att hoppa i rehabbassängen igen, 5 veckor sen sist.
Sist var det 9e dec, nu är det 13e januari å Tjugonda´knut som man säger.
Hujedamig vad tiden rinner iväg.....

Vaknade imorse å blev jätteglad när jag såg att klockan var 5.30.....trodde jag....
När jag fått på mig glasögonen så var klockan bara 4.40... 😖
Ååååååååh......så besviken jag blev om än att jag sovit natten igenom tills dess.
Å inte somnade jag om heller så vid 6.30 tröttnade jag på att snurra i sängen å surfa på telen så jag klev upp å parkerade mig i soffan.
Å somnade givetvis efter en stund å vaknade helt seg å bortdomnad. 

Sambon förstod inte riktigt det där förut, hur jag inte kan sova i sängen (som är jätteskön å lyxig) men i soffan som är mer "obekväm".
Men när jag vaknar så har jag så ont i ländryggen-höfter-axlar eller vad det är så jag måste gå upp å röra lite på mig.
Att sen få lägga sig på ett annat underlag är guld värt för då belastas kroppen på annat vis å jag somnar.
Så han får inte ta det personligt att jag väljer soffan framför sängen ibland 💖

Fibromyalgi är ju en "sjukdom" som inte går att bota och är såååå sjukt olik från person till person.
Det som en känner av har inte den andra, det som funkar för en person funkar inte för nästa.
Ofta har man samsjuklighet, alltså fler andra sjukdomar av olika slag som jag har artros t ex.
Det finns medicin som kan lindra, jag är ju hjälpt av Gabapentinet, jag har ju förhållandevis låg dos, 3 x 100 mg per dag.
Jag tänkte lite kaxigt att det kommer jag ihåg men redan efter 3-4 dagar fick jag lägga in en påminnelse i telefonen som larmar.
Ändå glömmer jag det ibland för inte lyfter jag på arslet ur soffan så fort det ringer utan tänker att "det tar jag sen..." 😖
Jaja, ingen större skada mer än att jag kan få mer ont, jag dör ju inte direkt av det....

Det diagnostiseras av följande symptom:
Fibromyalgi är långvarig smärta eller värk i muskulaturen på flera ställen i kroppen kombinerad med en ökad smärtkänslighet. Med långvarig menas att man har haft ont i minst tre månader.

För att man ska få diagnosen fibromyalgi krävs att smärtan finns både inom övre och nedre delen av kroppen och på både vänster och höger sida. Det som skiljer fibromyalgi från andra tillstånd med smärtor i musklerna är att den ökade smärtkänsligheten är så utbredd.

När man lider av fibromyalgi har man en direkt förstärkning av smärtimpulser i ryggmärg och hjärna. Det betyder att man reagerar kraftigt på smärta, och att smärtan lätt sprider sig till många ställen i kroppen och blir mer eller mindre ihållande

Även om jag får smärtlindring av Gabapentin så har jag ju ont ändå till viss del.
Dom erbjöd mig även Venlafaxin  som kombo men det är antidepressiva å det vill jag inte ta när jag inte har såna problem om än att det funkar på smärta oxå.
Dessutom är det nog rena rävgiftet, en fd kollega varnade mig å nyss läste jag en fibrosida om en som mår skitdåligt av bara insättningen så det får vara.
Men den har ju sådär en 700 biverkingar:

Mycket vanliga (kan förekomma hos fler än 1 av 10 användare):
  • virusinfektion
  • dåsighet, yrsel, okoordinerade muskelrörelser
  • trötthetskänsla, feber.
Vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 10 användare):
  • lunginflammation, luftvägsinfektioner, urinvägsinfektion, öroninflammation eller andra infektioner
  • minskat antal vita blodkroppar
  • anorexi, ökad aptit
  • aggressioner mot andra, förvirring, skiftande sinnesstämning, depression, oro, nervositet, svårigheter att tänka klart
  • kramper, ryckiga rörelser, talsvårigheter, minnesförlust, darrningar, sömnsvårigheter, huvudvärk, hudkänslighet, minskad känsel (känselbortfall), koordinationssvårigheter, onormala ögonrörelser, ökade/minskade eller frånvaro av reflexer
  • dimsyn, dubbelseende
  • svindel
  • högt blodtryck, rodnad/utvidgning av blodkärlen
  • andningssvårigheter, luftrörskatarr, halsont, hosta, nästorrhet
  • kräkningar, illamående, problem med tänderna, inflammerat tandkött, diarré, magont, matsmältningsbesvär, förstoppning, mun- och halstorrhet, gaser
  • ansiktssvullnad, blåmärken, utslag, klåda, akne
  • ledvärk, muskelvärk, ryggont, ryckningar
  • erektionssvårigheter (impotens)
  • svullna ben och armar, gångsvårigheter, svaghet, värk, sjukdomskänsla, influensaliknande symtom
  • minskat antal vita blodkroppar, viktökning
  • olycksfall, frakturer, skrubbsår.
Därutöver har aggressivt beteende och ryckiga rörelser rapporterats som vanliga biverkningar i kliniska studier på barn.

Mindre vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 100 användare):
  • agitation (ett tillstånd av ständig rastlöshet och ofrivilliga, meningslösa rörelser)
  • allergiska reaktioner som t.ex. nässelfeber
  • minskade rörelser
  • hjärtklappning
  • svullnad som kan omfatta ansikte, bål och lemmar
  • onormala blodtestresultat som tyder på problem med levern
  • psykisk störning
  • fallolyckor
  • ökat blodsockervärde (ses oftast hos patienter med diabetes).
  • Svårighet att svälja
Sällsynta (kan förekomma hos upp till 1 av 1000 användare):
  • medvetandeförlust
  • sänkt blodsockervärde (ses oftast hos patienter med diabetes)
  • andningsbesvär, ytlig andning (andningsdepression).

Det jag märker av är svindel ibland, hosta, (sambon säger jag hostar om nätterna, inte annars) utvidgning av blodkärlen när jag blir så brännhet på huden ibland, spec nattetid, torr näsa, den enorma tröttheten, att jag ibland känner mig halvsjuk å hängig, problem med magen på olika sätt som jag tar receptfritt för å lite annat.

Jag har försökt analysera varför jag mår som jag gör, vad som är fibromyalgi, vad som är sviterna av utbrändheten.
Men jag har lagt ner det, man blir sinnessjuk till slut, det är bara att vakna upp på morgonen å se om det är en bra dag eller en dålig dag.
Jag tror det började redan för 25 år sen med arbetsskadorna från Rifa.

Det triggades nog efter smällen med älgen juli -14 å sen har det eskalerat med sista årens galna jobbsituation för att explodera under sensommaren-hösten.
Att hitta balansen mellan träning å vila är knepigt.
Tränar (går pw´s å försöker göra lite kroppsövningar) jag för mycket får jag ont, främst i ländryggen
Sitter jag för mycket får jag ont i ländryggen, jag ligger mycket tid i soffan å kollar på tv.
Det är skonsammare för ländryggen än sitta på den.
Vissa dagar sover jag både förmiddag, eftermiddag å en stund på kvällen för jag är så trött.

Idag har jag varit på badet å jag är helt slut i bröstryggen så jag har nog en grym skallavärk imorrn bitti när jag vaknar.
Sista akupunkturen jag fick var typ 12-13e dec så nu har jag bokat in mig nästa vecka.
Men jag tror att jag först nu känner effekt av det, jag har varit förhållandevis smärtfri sen nyåret.
Jag hade ett litet skov mellan jul å nyår då det var rätt jobbigt, det hade varit mycket å intensivt å då kommer bakslag.

Akupunktur mot fibromyalgi ger mest effekt efter 1 mån efter avslutad behandling å det är det ju nu.
Jag ska se om man kan underhålla det varannan vecka kanske.
Dom beräknar att 250 000 är drabbade i Sverige men även kändisar är drabbade.
Den mest kända är väl Lady Gaga.
En intervju med Oprah Winfrey i början på januari berättar hon om det.
10 min in i intervjun berättar hon om det.

Grattis till er som orkat läsa såhär långt... 😉
Imorrn blir det att åka hem till ön om inget händer.
Jag ska plocka ner advents å julsakerna, städa undan efter oss sen julhelgen, vi var ju 4 pers hemma då.
Jag orkade inte göra det då så då är det kvar.
Nu får jag hänga upp en maskin tvätt iaf, sen blir det lite tv...


 HA EN BRA KVÄLL !!




Kommentarer

Populära inlägg