Operation sommarstädning del II..

Jojo, regnet kom minsann inatt på mitt nytvättade köksfönster :(((
Vardagsrumsfönstret är ju under tak för balkongens skull så det blir aldrig blött.
Men jag ids inte hetsa upp mig, har bytt skiten på det iaf :)

Mina dinkelsiktbullar blev makalösisgt goda!!
Yumyumyum....

Låååååång jästid gjorde dom lite sega o goda!!
Smakade utmärkt till frukost idag :)

Tonåringen sover hos kompis o sonen stack ut o fiskade med farfar igår så jag misstänker dom tar upp garnen idag.
Jag ska fortsätta min städning idag, ska ta de andra 2 fönstren medans det är uppehåll så är det gjort.
Ska ge mig på å tvätta min klädsel till soffan idag, har ju haft den i 2 år o aldrig tvättat den.
Den är ju röd, en bra färg, värre med vitt el randigt el dyl.
Tvätta stolsdynor o lite annat.
Ons har jag oxå tvättid för lakan o handdukar, sen ska jag ha det skönt i ett rent hem.

Ska ju bara jobba i Midsommar o vara hemma för sova o frukost i stort sett.
Jag gör sån här genomstädning varje försommar o vid advent.
Hemmet håller längre om inte skiten får gro in o jag vill ha rent runt mig.
Denna tiden gör jag det för att slippa städa under sommaren, bara hålla efter det.
Är jag ledig o vackert väder då vill jag vara ute annars läsa en tidning i soffan o bara vila o ha det skönt.
Då vill jag inte gå å städa o greja.

Jag är inte pedant men jag vill ha rent runt mig.
Lite damm på bokhyllan o fönsterkarmen har ingen dött av men ingrodd skit o skitiga golv-toa-kök ger mig creeps...

Ljusa dinkelbullar 12 st:
25 gr jäst
500 gr vatten = 5 dl.
1 tsk vit sirap
3/4 msk salt
350 gr dinkelsikt
400 gr vetemjöl

Lös jästen i det kalla vattnet. Rör resterande ingredienser.
Låt jäsa i 1-2 tim (jag lät det jäsa drygt 2 tim)

Strö rikligt med mjöl på bakbordet o stjälp upp degen, forma  en avlång platta ca 45x8 cm.
Skär bitar tvärsöver o lägg på plåt, låt jäsa 35-40 min.

Sätt ugnen på 250C o sätt in plåten när den är varm. Speja vatten uppe o nere o grädda i ca 8 min.
Låt kallna utan bakduk så förblir skorpan lite frasig.

********************************************************************************

Ikväll ska jag baka grova brödkakor som jag satte surdeg till igår morse.

Skållning:
1 L nat.yoghurt
5 dl fint rågmjöl

Låt yoghurten rinna av tills du fått 5 dl vassle, koka upp det o slå det över mjölet o rör till en slät smet.
Låt stå över natten minst el gärna 1-2 dygn.

Deg:
50 gr jäst
4 dl vatten
½ dl rapsolja
½ dl sirap
2 tsk salt
1 msk malda brödkryddor
2 dl fint rågmjöl
ca 12 dl vetemjöl, gärna vete.spec el manitoba Cream.

Smula jästen i en degbunke, häll över den fingervarma vätskan.
Tillsätt skållningen, blanda därefter ner olja, sirap, salt kryddor.
Tillsätt mjölet till en slät o smidig deg.

Låt jäsa i ca 35-40 min.

Baka därefter ut till följande:
1. Lägg degen i en stor långpanna, skär ut rutor o låt jäsa ca 35 min.
2. Kavla ut degen till en rektangel på bakbordet ca 1 cm tjock, skär sen ut bitar i önskad storlek med degskrapan. På detta sättet kan man få varierande storlek på dom, mindre till frukost/soppa o större till lunchmacka el dyl
3.  Rulla degen till en längd, dela i ca 12- 16 bitar. Platta ut dom något o lägg på plåt så får man små fina brödkakor, lagom för en pers i 2 dagar.

Grädda i 200 C ca 15 min beroende på storlek/tjocklek.
*****************************************************************

Nu ska lilla Hjärtat få frukost o sen ska jag fortsätta mitt fönstertvättande..

HA EN SKÖN SÖNDAG!!





Kommentarer

  1. Hej!
    Nu fick jag lite inspiration.... behöver ta ett ordentligt tag här hemma. Får bli idag! Har inget planerat för denna dag : )men känner jag mig rätt så dyker det väl upp något roligare....och sen blir det inget klart idag heller. : ) Jaja....
    Var rädd om din tå.... hoppas du kan gå på foten OCH jobba ?
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag har gett upp hoppet om min off white-klädsel på soffan nu, så den ska färgar mörkgrå i helgen. Önska mig lycka till!

    SvaraRadera
  3. Ja det låter bra det där. Här börjar det bli ingrott tror jag.....kram

    SvaraRadera
  4. Det är en härlig känsla när allt är rent och nystädat ... och de där bröden du beskriver verkar väldigt goda!
    Ha en bra kväll!/Mormor

    SvaraRadera
  5. Imponerad över hur välorganiserad du är, här hemma förfaller det mesta...

    SvaraRadera
  6. Jag tycker att du är så duktig vännen. Hur jag än försöker så får jag liksom ingen naturlig rutin på det där med städning. Jag önskar att jag var mer som du vad det gäller väldigt mycket. Dina barn har en väldig tur som har en så flitig mamma.
    Kramar i massor och trevlig midsommar / Jane

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg