Torsdag...

.. är det o solen skiner :D
Hoppas det håller i sig tills imorrn oxå, då har det varit en solig skolavslutningsvecka!!
Sonen ska vara i skolan 9.30 så då tänkte jag gå med, sen måste jag åka o jobba när de går till kyrkan.
Idag är det den årliga matchen 6-orna mot lärarna.
Nästa år ska han själv spela :)
Mina barn börjar bli stora, skönt men oxå  lite vemodigt...

Avslutade ju gårdagens inlägg med att jag skulle hälla ner mig i soffan..
Ack så ljuvligt skönt det var!!
Så länge sen jag bara vilade mittpåblankandag... :)

Vi åt god middag, rostade rotsaker (sötpot, palsternacka,  späda morötter) o kotlett. 
Så gott med en riktig köttbit, blir ju mest fisk på jobbet nu.

Åt ju Jordgubbscheesecake lite senare, mina föräldrar kom på lite skolavsl fika.


Jordgubbscheesecake:

2 ägg
1 dl socker
1 dl mjöl
½ dl kakao

Vispa ägg o socker, vitt o pösigt.
Sikta ner mjölet o kakaon o vänd ner försiktigt.
Häll i springform ca 24 cm, grädda i 200C 12 min.

Ta ut o låt svalna, diska ringen o sätt tillbaka den.

Fyllning:
4 gelantinblad
300 gr jordgubbar
1½ dl socker (jag tog endast ½ dl..)
Saft av 1 lime (jag rev skalet o tog ½ limen av saften)
3 dl grädde
200 gr färskost
1 dl jordgubbar o små bitar

Blötlägg gelantinet i 10 min i kallt vatten.
Ta upp o smält i kastrull på svag värme med 2 msk vatten.

Mixa jordgubbarna med socker o lime, rör ner gelantinlösn i jordgubbsmoset.
Vispa grädden tjock men inte gryning, blanda ner färskosten i jordgubbsmoset o vänd ner grädden o till sist jordgubbsbitarna.

Häll fyllningen över botten i formen. låt stelna i kylen o frys den sen.
Ta upp den 30 min innan den ska serveras o garnera med jordgubbsbitar.

* Jag tar nog florsocker nästa gång, då slipper man sockerkristallerna.
** Jag hade den uppe i 45 min innan vi åt den men den var fortf isig inuti. Nästa gång tror jag att jag bara ant fryser den en kort stund el låter den stå längre. Smaken kommer nog fram mer om den inte är så isandes kall. Har stått i kylen över natten o går att skära iaf så det är nog en smaksak.


Nu måste jag diska o sen göra mig klar för jobb....

HA EN BRA DAG!!

Kommentarer

  1. Tack för receptet! Kan nog bli en midsommarefterrätt!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig efterrätt! Här har det regnat varje dag hela veckan men i morgon ska det tydligen vara sol. Tur, för dotterns skola har alltid sin avslutning inomhus...

    SvaraRadera
  3. Fantastisk kaka!! Och vilken mysig avslutning ni verkar ha haft! *ler* Däremot blir jag allt lite upprörd över fruntimret i onsdags (?)-j*a kärring!!!!!

    Hoppas du har haft en bra torsdag och att fredagen blir fin! Och du - Väldigt fina bilder på dig!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Men så god kakan ser ut, ska skriva ut receptet.
    ha de Fia

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg