Inatt.....


... var det ett sjujä...... la åskväder !!
Madre Mia vad det small o blixtrade...
Hua.....
Hela rummet blev alldeles vitt !!
Men så mäktigt =))
Det är verkligen urkrafter, då e människan liten.. =))

Så Tor var nog riktigt förbannad o svingade sin hammare =))


När Tor vredgas åker han runt på sin vagn, som dras av bockarna Tanngnjóstr och Tanngrisnir, bland molnen och strider med sin hammare, Mjölner (Mjölnir, en symbol för åskviggen), mot det onda i form av jättarna; en liknande strid utkämpas i indisk mytologi mellan Indra och Asuras. Det är så åska uppkommer. Andra attribut är kraftbältet Megingjord (Megingjörð), som får hans styrka att växa när han drar åt svångremmen. Han har också järnhandskar och en järnstång i vänsterhanden. Tor beskrivs alltid som gående eller åkande vagn, aldrig ridande till häst. Detta visar också en skillnad i samhällsklass jämfört med Oden, som ofta rider.

Passade ju bra för jag hade parfymen "Freja" på mig =))
"Freja" är ju den nordiska mytologins fruktbarhetsgudinna o förförerska.. =))


Som fruktbarhetsgudinna har Freja naturligtvis också rollen som kärleksgudinna. I berättelserna om henne försöker Loke och jättinnan Hyndla göra sig lustiga eller förolämpa Freja genom att anspela på denna roll: Loke kallar henne alla gudars ochalvers älskarinna, jättinnan Hyndla kallar henne gethona som tillbringar nätterna hos bockar. I myterna berättas det också om hennes status som sexsymbol: många jättar är villiga till både nid och stordåd för att vinna henne.

Fascinerande historia innan Sverige blev kristnat.

Jag har väl inte direkt utfört stordåd på morgonen men en löptur i skogen blev det o ett pass ben-rygg-mage på gymmet.
2v sen jag körde det passet o 12 dagar sen jag sist var på gymmet.
Jä.....rnvägarsidetblåskåpet vad tungt det var !!
Kommer nog ha jordens jävligaste träningsvärk imorrn.. :((

Förvisso fick benen-ryggen en rejäl omgång motion o till viss del armarna oxå i fre men det blir inte samma sak.
Men jag var så slut o sliten förra veckan efter den föregående veckans arbete med jobb 9 av 10 dagar så jag orkade helt enkelt inte.
Sen åkte jag ju iväg på lite "långweekend" å då blev det inte heller.

Har ätit hälsogröt till frukost o macka.
Ikväll ska jag baka brödrutor jag förberedde igår.
La kross, linfrö o solrosfrön i blöt som jag ska använda ikväll.
Recept kommer imorrn, vare sig ni vill elr ej =))

Solen har behagat komma fram, ett tag sen vi såg den sist.
Kan ju hoppas att urladdningen igår kväll ger varmt o soligt väder nu, iaf till helgen för då e jag LEDIG !!

Men nu blir det en snabb avspolning i duschen å iväg å jobba...

HA EN BRA DAG !!



Kommentarer

  1. Ahhh... ja, du! Hoppas verkligen också på lite sol!! Och värme...

    Här har det varit ett sjuhelvetes väder i dag!! Det åskar och haglar!! Men bara kortare stunder, däremellan har det varit jättevarmt...

    Kramar

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg