Sköna Maj...


.. välkommen...
Den vackraste av alla månader på året även om mycket är fördröjt pga kylan.

"Sköna Maj välkommen..." sjöngs det igår kväll, dock var jag inte på nån eld, jag orkade inte.
Varken psykiskt el fysiskt + ont i halsen.. :(
Dock bättre i halsen idag som tur är då det inte finns nån som kunde hoppat in för mig om jag legat sjuk.
En av mina fb-vänner hade lagt ut bilder på elden uppe på Slottet så jag var där ändå kan man säga utan att behöva frysa.. :)
Tack för det L.. :)

En vacker Valborgsafton var det igår, strålande sol men rejält blåsigt o kallt..
En del gäster o kunder, några var tuffa nog o sitta ute, tryckta in till husväggen för att få lä.

Det var tungt att åka hemåt...
Men jag messade en vän som kom besök, jag bakade en blåbärspaj o sen snackade vi allt fr bilar, USA-resor till tonårsuppfostran till sena kvällen... :)
Så det blev betydligt lättare att ta sig igenom kvällen..

Tack för sällskapet S..

Dagen bjuder på jobb, ska strax äta frukost men idag stänger vi kl 16 då det är helgdag.
Kanske det kommer lite mer gäster/kunder idag då en del kanske jobbade igår.
Vi diskuterade "klämmisar" igår, kocken å jag...
En del kanske tog "klämdag" mån-tis, andra kanske tar tors-fre, vi får se...

Gjorde en ny variant av blåbärspajssmuldeg igår, hittade det i senaste numret av "Matmagasinet"..


Blåbärspaj 

Smuldeg:
1½ dl mjöl
75 gr smör
80 gr mandelmassa

Riv mandelmassan o mixa med smör o mjöl.

Blåbär
2-3 msk pot.mjöl
socker ef eget tycke..

Häll blåbären i smord pajform, sikta över potatismjölet o strö över socker o rör runt försiktigt..
Lägg smuldegen ovanpå o sätt in i ugnen i ca 20 min i 200C.
Servera med vaniljsås el vaniljglass..

Men nu får det bli frukost, klockan tickar på....
Idag får det bli "söndagsfrukost", rostade mackor m skinka o ost, varm choklad o kokta ägg.

HA EN FIN 1a MAJ !!




Kommentarer

  1. Vi var inte heller på ngn festlighet utomhus, för kallt,
    Pajen ser god ut förutom att jag byter nog ut blåbären, gillar inte,
    ha de Fia

    SvaraRadera
  2. Angående ditt förra inlägg... tänk att det gått ett helt år. Vad var det jag skrev till dig med de där änglarna på bilden? Jag hittar det inte. Tänkte på det häromdagen när jag såg bilden.

    Kram.

    SvaraRadera
  3. Ja, håller med Pipan - tiden går. Trots allt. Vi var inte heller ute i går... Men vi bor en gata från områdets stora eld, så vi kunde se den från fönstret och även de fina fyrverkerierna. Det räckte mer än väl det.. Skönt att du hade lite sällskap. Hoppas halsontet verkligen är över!

    Kramar

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg