It's fridaaaaaaaaaaay.....

... folks~~~~
En s k "klämmisdag.." är det idag.
Trafiken har öket betydligt på Ö'a inför helgen.
Insåg häromda'n att jag inte varit "på stan" på hur länge som helst...
Kanske skulle å ner o visa sig idag att man fft lever =))

Gårdagen var intensiv på jobbet, mycket gäster även om det var en jämn ström.
Var en grå, disig dag som plötsligt sprack upp för att bli riktigt hett för att återvända till att bli isande kall o disiga..
När solen kom fram ett tag så ångade vätan fr asfalten, så rätt häftigt ut..
Mycket märkligt väder fenomen..

Var helt knäckt i bröstrygg o nacke när jag kom hem.
Satt vid datorn en liten stund, la mig på sängen på spikmattan o försökte titta i en tidning..
zzzzzzzzzznark.....
Slocknade som en nyslaktad gris i ENTIMMEÅENKVART.... =))
Jo, tjena....

En häftig känsla var det idag att löpa på Köpingsviks beach...
Så gudomligt ljuvligt...
Premiär för den rundan.
Dock så cyklar jag till Björkviken, ligger mellan Bghm o Köpingsvik, där jag bodde förut.
Det är för långt för mig att löpa hela vägen än, så mycket har jag inte sprungit än, sen är det i stort sett bara asfalt som sliter hårt på benhinnorna.
Men att vika av ner mot stranden, mötas av den lite salta doften i näsborrarna, höra sjöfåglarna skrika, Kalmarsund låg i stort sett totalt bleke idag är en upplevelse som nästan gör en religiös..
Ett lågvatten som verkligen är låååågt....

Kunde sprungit långt ute på sjöbotten om jag velat.
Suger bra i lår o vader att springa i sanden, nu var det ändå lättlöpt då sanden är så blöt o packad men på sommaren när den är torr så är det TUNGT kan jag säga =))
Ett riktigt bra benpass på gymmet blev det oxå så nu ska jag strax äta frukost.

Solen vill sig inte riktigt idag, lite soldis av o till...
Ska ta ett röj här hemma m avfettningsmedel i köket o dyl.
Dammsuga, svabba köksgolvet osv...

Middag idag blir musselsoppa m bröd o ost till.
Fick "recept" av kocken igår men jag googlade fram ett med exakt samma ingredienser för att veta mängden.

Till efterrätt blir det jordgubbsmousse, gott o friskt ef skaldjursmiddag.


Fänkålsdoftande musselsoppa 4 prt:

ca 1 kg färska blåmusslor, 
(ligger nätade i fiskdisken.)
5 scharlotten lökar
3 vitlöksklyftor
1 liten färsk fänkål
3 dl vitt vin
3 msk fiskfond
3 dl matgrädde
2 dl vatten
2 msk smör

Borsta o skölj musslorna o dra bort "skägget".
Kasta de musslor som inte sluter sig när du knackar på dom.
Skala o finhacka, lök, vitlök o fänkål, fräs mjuka i lite smör några minuter.

Tillsätt vin, vatten, fond, mat.grädde o låt koka upp, lägg i musslorna.
Rör runt o låt småkoka i ca 5 min, alla musslor ska ha öppnat sig.
Har dom inte gjort det ska ni kasta dom.

Så makalöst gott !!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Jordgubbsmousse 4 prt:

2 gelantinblad
200 gr jordgubbar
½ dl strösocker
1 dl vispad grädde
1 äggvita
1 msk strösocker
ev 1 droppe röd karamellfärg

Lägg gelantinbladen i kallt vatten.
Snoppa o skölj gubbarna o mixa ihop m strösocker
Smält gelantinbladen tillsammans med lite av jordgubbsmoset i en kastrull.

Vispa grädden. 
Vispa äggvitan hårt, tillsätt lite socker o fortsätt vispa
Blanda ner det avsvalnade gelantinet i resten av jordgubbarna o grädden.
Vänd ner den vispade äggvitan.

Ant kan man klicka ut moussen på bakplåtspapper o ställa i frysen,
ta fram 30 min innan servering.
Varva den frysta moussen med hackade jordgubbar i serveringsglas.

Eller så häll upp i fina glas o ställ i kylen i några timmar, vill man ha den halvfrusen så sätt in den i frysen en stund.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Nu är det dags för frukost nr 2, nr 1 var en prot.shake ef gymmet.
Idag blir det banan o jordgubbssmooothie med kokta ägg o 1 macka.

HA EN SKÖN FREDAG !!!




Kommentarer

  1. Mmm, visst är vädret knepigt! Det är lite samma konstiga omväxling här på västkusten också! Hoppas din helg har varit bra Lena! Här har jag varit fullt upptagen.. Så nu - söndagnatt - är jag dödstrött och önskar att jag finge vila hemma i morgon med! *ler*

    Önskar dig allt gott, kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg