And the Oscar goes....


... to:

PER HALLBERG !!!

JAAAAAAAAAA !!!

Min gamla vikarie fr högstadiet fick sin 3e Oscar's statyett inatt !!!
Såååååå jättekul !!!
Så nu har jag varit på Rhodos med en 3 faldig Oscarsvinnare !!
(skolresa i 9an, då var han 25 år.. =)) )

En glad nyhet att vakna upp till !!
Längesen jag såg honom här hemma nu....
För x antal år sen när han jobbade med Ridley Scott i London så bodde dom här på Öland för det var lättare för honom att åka hem till familjen.
Hans fru's dotter gick 8e klass här i stan då.
Träffade hans fru några ggr, hans dåv svägerska var min nagelfixare.

Mindre kul att vakna upp med en sjuhe..... huvudvärk denna morgonen, i synnerhet när diskbänken var överfull med disk.
Det är straffet för att man inte ids diska på kvällen =((
Räcker väl med att säga att det är hormonutlöst... =((

Hade "full" dag igår tills 5 tiden, då tog jag söndagskväll.
Bakade sista portionsbrödet för denna gg så nu känner jag mig "rik" med frysen full av nybakat bröd.


Grova brödrutor ca 30 st:
1L nat.yoghurt
5 dl fint rågmjöl

Låt yoghurten rinna av tills det blir 5 dl vassle, tar drygt ett dygn.
Koka upp det o slå det över rågmjölet o rör SNABBT ihop det till en smet.
Det sväller blixtesnabbt så man får vara snabb med sleven =)
Låt stå minst ett dygn, gärna 2-3 dygn.

50 gr jäst
4 dl vatten
(jag tog bayerskt öl..)
½ dl rapsolja
½ dl sirap
2 tsk salt
1 msk anis
1 msk fänkål
2 dl fint rågmjöl
12-13 dl vetemjöl spec el Manitoba Cream.

Smula jästen, ljumma vätskan o slå det över o låt jästen lösa sig.
Tillsätt skållningen, går lättast om man vispar ut det i vätskan.
Tillsätt öv ingredienser, stöt anis o fänkål i mortel o tillsätt.

Ha i rågmjöl o vetemjöl till en smidig deg o låt jäsa 30 min.
Stjälp upp på bakbord, dela i 2 delar.
Kavla ut varje del till en platta, skär i rutor med kniv el bakplåtsskrapan.
Lägg på plåt o låt jäsa 30 min.
Grädda i 225C ca 10-12 min.

Sååå suveränt goda !!!

Dagen bjuder nog inte på så mycket, vet inte om det blir gymmet el om jag tar vilodag idag.
Får se hur huve't känns senare....
Lite frukost ska jag försöka få i mig, det lätta illamåendet har nästan gått över iaf.
Middag idag blir böngryta med kryddkorv, har inte bestämt mig än för vilken korv jag ska använda, börjar bli lite trött på chorizo..
Recept kommer imorrn =))

Himlen e blå o solen skiner iaf, det är inte illa !!

HA EN BRA DAG !!


Kommentarer

  1. *ler* vad trevligt! Jag har inte alls följt Oscar's galan...

    Mindre trevligt att vakan med ont i huvudet.. Hoppas det går över under dagen!

    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg