Drömmen om Amerikat.....

....... var det många som hade i början på förra seklet...
Käre sambon satte på "Titanic" igår kväll så vi såg hela filmen.
Den är lika storslagen, lika mäktig varje gång man ser den...
Inte bara för kärlekshistorien mellan Rose å Jack utan för alla de som åkte med, alla deras drömmar om landet overthere...

En av dom var min morfars bror Rudolf, han emigrerade 1928 om jag inte minns fel..
Efter flera motgångar så orkade han inte vara kvar här utan sökte lyckan i Amerikat.
Han var snickare-hantverkare å såna var ju populära, spec svenskarna som ansågs noggranna å pålitliga.
Han var hemma -38, min mamma har svagt minne av det men tyvärr omkom han i en trafikolycka -50, han gick över gatan för att köpa hem potatis till frun när han blev överkörd å dog.
Jag har ju konatkt med hans dotter å barnbarn, har hälsat på dom å dom har varit här flera ggr.
Hon har kvar ett fåtal av hans hantverksaker å en snusdosa , fantastiskt att få se dom.

Det finns ju ett "Utvandrarnas hus" här i Växjö å på julskyltningen gick jag in där.
Tyvärr tog jag mig inte den tid jag hade behövt, jag skummade bara över det.
Där fanns ju givetvis en monter om just "Titanic", om dess storslagenhet å allt annat.
Det fanns ca 250 1a klasspassagerare, ca 350 2a klasspassagerare å resten 3e klass (om jag inte minns fel..)
En 1a klassbiljett på "Titanic" kostade motsvarande 100 000 kr i dagens penningvärde.
2a klass var nästan lika lyxigt bara inte så pråligt.
3e klass var enkelt men för den fattige som kanske kom från extremt usla förhållande var det rena lyxen.

Det fanns givetvis info om de svenska rederier som trafikerade Sverige-Amerika.
Runt sekelskifte 1900 så kostade en 3e klassbiljett ca 100 riksdaler.
Då ska ni tänka på att en ÅRSLÖN för en dräng-piga låg på ca 40-60 riksdaler.
Då kan man räkna på hur länge dom fick spara för att få ihop de 100 riksdalerna som det kostade om dom inte redan hade släktingar i Amerika som skickade dom pengar.
Dom var ju tvungna att leva under tiden.
Även om dom kanske hade bostad å mat så måste man ha andra förnödenheter under tiden.

Inne i "Utvandrarnas hus" finns autentiska miljöer uppbyggda , man kan lyssna i telefonlurar på berättelser.
Det finns en Amerikakoffert med innehåll uppställt i en monter.
Den tillhörde en man som emigrerat vars släktingar lånat ut den.
Det var finkostymen, skor, hängslen, rakprylar, nån bok å lite annat.
En typisk Amerikakoffert på den tiden.
Finns även brev som skickats över Atlanten till släktingar här i Sverige, i mina ögon knappt läsbara.
Oerhört sirlig skrivstil på gammal svenska som det var på den tiden..
För den som känner lika varmt som jag för den delen av svenska historien så kan jag varmt rekommendera ett besök där.
Ska återvända en dag när jag har tid att läsa ordentligt å verkligen se alla saker..

Nja, idag är väl inte den mest produktiva dagen....
Har ännu inte kommit ur morgonrocken men nu börjar det bli dags.
Stryka en del tvätt från gårdagen iaf, kanske en sväng in till Växjö.
Ringde upp kiropraktorn då jag var osäker på rörelsen han gav mig.
10 rep x 3 per dag skulle jag göra.
Men om det var som på gym, att bara vila 1-2 minuter mellan seten eller om det var menat morgon-middag-kväll ville jag reda ut.
Å det var det senare....
För när jag skulle göra det igår så gick det bra i 3-4 övningar, sen gjorde det mer å mer ont för varje gg.
Så efter 10 övningar var jag helt slut i bröstryggen.

Ska inskaffa en s k foamroller som är modern just nu för div olika övningar.
Men jag ska lägga den på mattan å luta ryggen mot den, låta den sakta rulla upp för bröstryggen så kan jag själv låsa upp lättare låsningar i kotorna.
Bra för att mjuka upp muskulaturen å stretcha musklerna.
Allt går ut på att mjuka upp bröstryggmuskulaturen å göra den smidigare.
Sen får man fortsätta med annan uppbyggnad.
Har även 3-4 yogaövningar sen tidigare som jag ska börja med.
Får bjuda sambon på att jag ser ut som en halt, flaxande flamingo ;)

Hoppas på dans ikväll, jag vill till Ljungby å LK :))
Sambon är väl måttligt intresserad kan jag säga men jag kan åka själv, det har jag gjort så många ggr.
Skulle vara galet kul med en danskväll med honom till dom men hellre själv än med nån som suckar, himlar med ögonen å tittar på klockan hela tiden..
Men vi får se vad det blir...

Middag blir inkokt lax, potatis, broccoli å romsås...
Rackarns gott å länge sen vi hade det.....
Men nu dags för ryggövning, hoppa ur morgonrocken å börja eftermiddagen.....

HA EN BRA DAG !!!





Kommentarer

  1. Har faktiskt varit på det museet, är lite fascinerad av utvandringen från Sverige. Min morfar utvandrade i början av 1900 talet och levde där i 13 år innan han flyttade tillbaka till sin barndoms trakt här i Sverige igen. Finns många intressanta levnadsöden ... Hoppas du får en trevlig dans kväll! / Mormor

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg