Oj, oj, oj.......

...... en sån danskväll det blev !!!
Helt galet så mycket dans !!
Dock inte helt optimalt att äta fläskfilé 30 min innan det drar igång men det var gott :)

PH var först ut på scen, sen rullade det på växelvis med Voize.
Jag insåg att efter 5 tim nonstopdans så hade jag stått endast 7 låtar på hela kvällen :))
Så ca 4.5 tim dans blev det effektiv tid.
Man måste ta nån paus för dricka å lite vila annars tar man tokslut när det inte är en ordinarie paus på 30 min som en vanlig danskväll.
Samtidigt så får man inte stå för länge, max 4 låtar annars blir man seg o det är svårt att komma igång igen.
Rätt mycket folk, nånstans 350 pers skulle jag gissa.
Kunde nog varit mera men vädret stoppade nog en del.
Här började snön vräka ner tidig efter middag så jag var glad jag kom hem hit som jag gjorde.
Men en sån kväll det blev.. <3 <3 <3

Hade svårt att somna när jag kom hem, om kroppen är så full av endorfiner elr om man är för trött för att kunna slappna av vet jag inte.
Så sömnen blev sådär..
Inte sovit nåt idag heller direkt, slumrat lite så det får bli tidig säng ikväll ska ju upp 5.30 imorrn, börja jobba kl 7.

Nu har jag sett "Tack för dansen.." via TV4 play på sambons padda.
Har läst mycket om det men ville inte uttala mig om det förrän jag sett det.
Så jäkla bra det var !!!
Men så fort LS är med nånstans så blir det ett sjujäkla hallå på div danssidor.
Det finns 3 kategorier av folk:
Vi som älskar LS för vad dom är idag inkl allt !!
Dom som gillar musiken men inte går på dans för att det är för stökigt.
Å så finns dom som avskyr dom....
Å om man nu avskyr nåt fattar jag inte varför man lägger ner så mycket tid på att spy sin galla över dom??
Det är ju bara att låta bli att titta-läsa å scrolla vidare...

Men som jag sa en gång i en radiointervju, dom berör...
Vare sig man vill elr inte så berör dom......
Inte så mycket nytt framkom för mig men jag visste inte att Olle hade en lillasyster faktiskt...
Kritik framfördes att det var i stort sett bara Olle å JC som intervjuades å jag har väl viss förståelse för det även om jag tycker det är lite synd.
Detta skulle handla om historien bakom, om gamla minnen, om musiken genom åren.
Utöver dom 2 så är det Gunnar (trummor) som varit med längst, 10 år i år.
Då har man kanske inte så mycket att tillföra vad det gäller det.
JC är ju hjärnan bakom bandet, hans låttexter, scenkläder mm å han är ju kapellmästare.
Har ju pratat med honom lite då å då men en höjdpunkt vore att få komma hem till honom, bara sitta ner å prata...
Om musiken, låtarna, få se alla guldskivor mm...

Det var även en del misstolkningar av vad som sagts i programmet.
Hasse å Anders slutade pga sjukdom, Lasse pga interna bråk.
Å det har vi inte ett förbannat dugg med att göra så det ska ingen uttala sig om.
Men visst saknar jag Lasse's röst än idag, ca 5 år senare...
Även om Jonas tagit en del av hans låtar så är det inte som då.
Hans förhållandevis ljusa, spröda klang i kombo med Olle's mörkare röst var unik.
Ingte band har haft det å ingen kommer få det heller, dom var oerhört unika på så sätt.
Dom var ju i stort sett 2 huvudsångare vilket var-är väldigt ovanligt.
Men det är trist att läsa om ett sånt infekterat bråk när dom en gång startade allt tillsammans.

Många har åsikter om Olle men jag gillar honom för han är en rebell.
Han skiter i vad folk tycker, kör sitt eget race med klädstil mm.
Man behöver inte köra över folk som han kanske gjort ibland men ingen är fullkomlig.
Dom är inte där dom är idag utan anledning.
Tyvärr delar inte sambon min smak där, han bara himlar med ögonen å suckar...
Samtidigt är jag uppväxt med den sortens musik på 70 talet, han var ju inte i Sverige då.
Det var dansbandens gyllene decennium !!
Oooooooerhört produktiv tidsera, mycket var ren skit men det finns guldkorn som håller än idag.

Jag är uppväxt med Folkpark , utedansbana, kulörta lyktor, chokladhjul å tombola.
För mig är det den svenska folksjälen <3
Tänk om alla dessa Folkparker kunde tala....
Om de tusentals å åter tusentals fötter som nött golvtiljorna..
Om brinnande passion, om heta blickar över dansgolvet...
Om svartsjuka, brustna illusioner å tårar...
Om prassel i buskar, om kaffedoft, varm korv å tombola...<3

Det framfördes kritik att de gamla rävarna ska ta ett steg tillbaka å ge medieplats för de yngre banden.
Men då skrev en av mina fb vänner en sak:
Dom får väl se till att göra sig kända på egen hand, de fick dom gamla dansbandsrävarna göra som t ex LS.
Men idag ska du slå igenom efter ett år, sen lägger dom ner efter 5-10 år för dom orkar inte tempot som krävs.
LS har roddare idag, det kan dom kosta på sig men andra band får rodda själva.
Jag ser ju bara hur PH har det, ur med grejerna, upp med instrumenten, kolla så allt är ok.
Äta lite, duscha, byt om, upp å spela i 4 tim med 30 min paus.
Byta om igen, 1.5-2 tim tar det att packa ner, sätta sig i bussen å dra vidare en bit innan dom sover några timmar för att köra vidare.
Detta sker i snitt 3 ggr per vecka, vecka efter vecka, år efter år.....
På sommaren kan dom va ute en månad i sträck i stort sett, så är dansbandslivet...
Det är ingen dans på rosar även om det är det för oss som dansar till dom....

Förra året denna dag var vi på "Drifters" i parken, hon medverkade ju igår.
Men det var  70-80 pers där...
Stormen Egon drog nämligen fram då...
Vi tog oss dit å med nöd å näppe hem, 500 m hemifrån hade en träd blåst ner tvärs över vägen.
Vi kunde precis köra runt på motvsarande sida annars hade vi fått parkera å gå hem sista biten.
Driftersbussen hade fått vända TRE ggr den natten för att ta sig hem så det är ingen dans på rosor.. att vara dansbandsmusiker...

Å ikväll drar mitt favoritprogram igång, Så ska det låta....
Jessica Andersson å Per Andersson är med i ett lag å bara det gör det sevärt.
Han e ju inte redig nånstans den stollen :))
Måste ju avsluta med LS å en låt med Lasses fantastiska röst :)
Min absoluta favoritlåt "Jag kan se i dina ögon.." 


 HA EN SKÖN KVÄLL !!!





Kommentarer

Populära inlägg