Jo.....

... tyvärr är det är det väl så som bilden säger...
Det är inte vad man äter mellan jul å nyår som är de viktigaste, det är vad man äter mellan nyår å jul som gör skillnad.
Å nu blev det ju så att jag ökade i vikt förra året.. :(
Tyvärr....

Men sent i höstas så tröttnade jag på det, började styra upp maten lite, jag har ju gjort det förut.
Jag vill inte köpa nya kläder för att dom gamla är för små, OM jag ska köpa nytt ska det vara nätta, lite figursydda kläder.
Vill kunna ha alla mina jeans som hänger, säkert 10 par !!
Kunna ha mina rockabillykläder, klänningar å kjol mm....

Kunde börja med pw igen när jag blev arbetslös å senare lite löpning.
Men fick ändå inte riktigt det resultat jag önskade.
Jag har aldrig någonsin räknat kalorier men jag insåg nog att jag fick bita i det sura äpplet å börja med det, att det är det enda som funkar.
Kalorierna in ska ju vara mindre än dom som förbrukas helt enkelt.

Jag ger inte mycket för 5:2 å annat "meck".
Man behöver inte "svälta" sig 2 dagar å sen äta som vanligt vilket jag tycker låter som en konstig ekvation.
Även om du tänker på vad du äter de övr dagarna så varför inte tänka på det alla dagar å slippa "svälta" 2 dagar i veckan??
Nu får jag säkert många på mig för 5:2 är ju nästan heligtförklarat som "livsstil" men i mina öron låter det mycket märkligt.
Men var å en blir salig på sitt sätt......

Har alltid varit emot att räkna just kalorier, jag har tyckt det verkar krångligt, jobbigt osv...
Å visst, man får lägga ner lite tid första tiden tills man gått igenom det mesta av vad man äter.
Sen kan man ju skriva en lathund så slipper man räkna varje gg man äter nåt.
Är man hyfsat slängd i huvdräkning är det en baggis, annars finns det ju miniräknare.

Å se på faan, det gav resultat !! :D
Seriöst har jag hållt på sen förra helgen, 1.5 v, å på 8 dagar sen jag vägde mig har jag tappat -1.2 kg !!!
Nu vet jag att det lär knappast visa såna siffror varje vecka men skönt att se att det funkar.
Å du får ju äta vad du vill.....
Det är helt upp till dig vad du lägger kalorierna på.
Förra måndagen la jag 90 kcal på en skumtomte, blodsockret var i höjd med lilltånageln när jag stod i kassan i affären.
Å en bra stund till innan jag kom hem å fick annat i mig å jäklar vad gott det var !!
Nu hade det säkert varit nyttigare med en banan men då valde jag att smaska i mig en skumtomte.

Jag ligger på ~1500 kcal om dagen vilket är rekommendation, lägre ska man väl helst inte gå för att må bra.
"Biggest loser"deltagarna ligger på ca 1200 kcal per dag men dom står ju under ständig uppsikt.
Så egentligen kan man ju äta 16-17 skumtomtar å få i sig alla kalorier men jag tror inte man mår så bra då.
Men att kunna ta 2 st After Eight om man är sugen en kväll å räkna in dom 71 kcal (kcal enl förp)  är helt perfekt.
Å maten innehåller betydligt mer kalorier än vad man tror.
Det blev min stora ögonöppnare s a s.
Jag tror många ggr man underskattar hur mycket det egentligen innehåller.
Vi tittade på TV4's viktspecial för 2 veckor sen å när dom visade en frukost med 400 kcal, hur lite det var, då började jag verkligen inse det.
Finns kaloritabeller på nätet, bara att googla å leta sig fram.

Å andra sidan tycker jag det är rätt kul att räkna kalorierna.
Vissa dagar kommer jag bara upp i 1200 kcal å jag är ändå mätt.
Det gäller ju att få så mycket som möjligt för kalorierna.
Men visst har jag varit lite trött en del kvällar, kroppen är inte van att gå på så lågt kalorimängd förmodligen.
Minst 5 kg, helst 7 kg ska bort..
För ca 15 år sen låg idealvikten på 64-65 kg men idag kan jag inte gå ner så lågt, då ser jag rent för jävlig ut i ansiktet.
Med stigande ålder å rynkor får man acceptera en något högre idealvikt, min ligger på ca 68-max 70 kg idag.
Då är jag "lagom", kläderna passar utan att jag blir för hopsjunken i ansiktet.
Men icke ett gram över 70 kg vill jag väga..

Idag har jag äntligen varit ute på en pw, dryga timmen blev det.
Nu kan man ju vistas ute igen, kan sticka näsan utanför dörren, kunna andas ute utan att andningsorganen förfryser....
Sprang en liten bit men nä, vågar inte i halkan trots broddar på joggingskorna.
Bättre det tar 6-7 min längre än att jag ska bryta armar å ben av mig.
Skulle såååå gärna vara knuten till ett gym för det är så roligt men så länge jag inte vet var jag ska jobba, var min fasta punkt kommer vara så får det bli egen hemmaträning s a s.

Jobb ja........
Plingade nåt hiskeligt i telen i morse men nån annan hann före.
Å vi ska ju hem till ön till helgen å fira sonen.
Det är priset man får betala att ha 2 boende med 15 mils avstånd...
Men jobb imorrn eftermiddag å några timmar på tors kväll.
Då får jag ihop en hel dag denna veckan iaf.
Sen är det inget speciellt förrän lill-loppan fyller 18 i slutet av april så dom kan messa hur mycket dom vill sen..

Det blir ett "dyrt" år detta året.. :)
Hon fyller 18 år, sonen slutar 9an..
Min pappa fyller 85 år å sex dagar senare fyller äldsta dottern 25 år.
Tack gode tid att jag inte fyller 50 i år.. :))
Men nästa år tar lill-loppan studenten å jag fyller.. öööh... 50 år... suck..

Nu ska jag gå å laga matlådor till imorrn, typ köttfärsgryta.
Vill han ha ris elr pasta till så kan han koka det imorrn.
Jag äter  bara med lite bröd till.
Det är socialdans på klubben ikväll, får se om jag åker dit..

HA EN SKÖN KVÄLL !!









Kommentarer

  1. Nej, svälta sig tror inte jag heller på!
    Härligt jobbat. Jag har blivit strikt igen efter att det varit jul och så sjuk i förta veckan. Det var eg förra veckan jag slarvade mest.
    Jag ska erkänna att jag inte riktigt vet hur många kalorier jag äter men följer en tallriksmodell någorlunda.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg