Tittade.....

.... ju på "En bit av 50 talet" igår...
Alltså.....blir ju helt sjuk av alla läckra bilar å kläder....
Å inser än en gång att jag bor på heeeeeelt fel ställe...
(som om jag inte visste det redan...bah...)
Finns ju en del s Skåne å nv. Skåne.
Dalarna å Värmland är ju rena meckat för oss som gillar den stilen men Öland-Småland suger fett på det...
Så man får nöja sig med kläderna å tattoos.

Har ju en passion för gamla 50 tals fik å konditori Fenix i Emmaboda var ju med.
Så då kan man ju alltid baka nå gott 😊
Men NÄR ska man lära sig att kolla att man har allt hemma innan man börjar??
Det blev en sort igår iaf å 2 idag.


Finesser ca 30 st:

2 dl mjöl
100 gr smör
2 msk vatten
Hacka snabbt ihop degen, forma en 4 cm tjock rulle å lägg i kylen nån timme.

Fyllning :
2 äggvitor
1.5 dl socker
1,5 dl mandel
Cocktailbär

Vispa äggvitorna, dock inte så hårt som till maräng.
Mal mandeln å vänd ner med sockret.

Skär rullen i 5 mm skivor å lägg på bakpapper.
Lägg ca 1 msk mandelmaräng på varje mördegskaka.
(jag insåg efteråt att man kanske kunde spritsat marängsmeten till rosor å tryckt ner bäret.)
Garnera med  ett halvt- ett helt Cocktailbär å grädda i 200 gr ca 10-12 min.


Drömtårta :
3ägg
1,5 dl socker 
3/4 dl potatis.mjöl 
2 msk kakao 
1 tsk bakpulver 

100 gr smör
1äggula 
1,5 dl florsocker 
1 msk vaniljsocker 

Vispa ägg å socker pösigt.
Blanda alla torra ingredienser å vänd ner det.
Häll upp i en medelstor långpanna å grädda i 250 gr ca 5 min.
Sockra direkt på kakan å vänd upp den å låt svalna. 

Vispa smör, florsocker,  äggula å vaniljsocker vitt å fluffigt.
Bred över den kalla kakan å rulla ihop från långsidan.
Lägg i kylen med skarven ner i några timmar så blir den lättare att skära.

Vaniljkrokar:
2.5 dl vetemjöl 
1 dl socker
1 msk vaniljsocker 
0,5 tsk bakpulver 
75 gr smör
1 ägg

Garnering :
Penslar ägg
Pärlsocker 

Hacka ihop degen å tillsätt ägget 
Arbeta snabbt ihop degen, forma en rulle å lägg i kylen nån timma. 
Dela i 3 delar, rulla varje del fingertjock. 
Kapa 8 cm långa bitar å forna till krokar.
Lägg på plåt, pensla med ägg å doppa i pärlsocker.
(lättare doppa dom än strö över, det blir mycket spill)
Grädda i 200 gr ca 8-9 min.
Jättegoda!!! 

Insåg ju att mina receptböcker jag använder mest ligger på Småland men å andra sidan har jag några till 😉

Har stuvat ner alla julsaker i förrådet.
Bilen skulle fixats men det gick inte så bra...
Får ta det nästa gg jag kommer hem.
Har lagat middag å tvättat lite så nu har jag gjort mitt för idag.
Nu blir det soft i soffan för resten av kvällen.... 

HA EN SKÖN KVÄLL!! 

Kommentarer

  1. Ser gott ut, ja du, vilka fina bilar det var då. Även kläder.
    ha de Fia.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg