Låna.....





...mig ditt öra så ska jag viska små
viktiga ord i det...... /ADI Nehlin.

Jo, fast då måste man ju kunna höra dom viktiga orden.......
Idag var det så dags att åka in till Audionommottagningen å få hörseln kollad.
Jag skickade egenremiss i januari förra året å fick tid idag enbart för att jag ringde i februari å hörde hur långt dom kommit.
Då kallade dom patienter vars remisser skickats in i okt-18 men eftersom det ändå var min tur inom kort så fick jag denna tiden.
Jag har väl sovit sådär inför det, vad som skulle framkomma vid testet.
Om det verkligen är en hörselnedsättning eller om det är hjärnan som är för trött för att reda ut vad som sägs.

Hon började med tontestet, man får ju lurar på sig, man ska trycka för varje ton/pip man hör.
Sen är det en taluppfattningstest där man ska upprepa det som sägs.
Efteråt så gick hon igenom det, att taltestet var så bra.
Jag tyckte det var lite konstigt under testet för dom lägger ett brus i bakgrunden för att störa men det hade jag i hö öra när talet kom i vänster å vice versa.
Detta påtalade jag tyvärr inte förrän genomgången, att jag trodde det skulle vara tvärtom, att brus å tal ska vara på samma sida.
Å det hade jag rätt i, hon gjorde fel där men hon påstod att det inte skulle påverka slutresultatet men det är bara snack.
Jag hade inte haft det resultatet om det gjorts rätt från början men så är det.

Men jag har en liten hörselnedsättning, mer markant på vä precis som jag upplevt det. 
Det är dom dova tonerna som faller bort, det högfrekventa hör jag.
Man mäter inte procent hur mycket som fallit bort utan det benämns som lätt hörselnedsättning.
Hon började prata om hörapparater å jag frågade vilken sida som ska förstärkas för förr så förstärkte dom det det örat som var bäst, så har mamma det.
Bägge i ditt fall.... fick jag till svar.....
Oooooops..... 😌

Så hon plockade fram olika modeller men jag hade ju redan tänkt på det OM det skulle bli så.
Att jag inte vill ha hängande bakom örat utan en snäcka liggandes i ytterörat.
Hon förklarade i mitt fall att det ska vara helt förslutet eftersom det är dom dova tonerna som faller bort för mig, varför det ska vara så fattade jag inte riktigt.
Så avtryck är gjorda, hon sprutade in silikonvax i hörselgången som fick stelna som hon lirkade ut sen.
Så 14e april kl 8.15 ska jag hämta dom.

Dom ställs in efter min hörsel, jag trodde det var såna som justerade sig automatiskt efter omgivningen för det finns.
Men det finns flera olika modeller, sen får man återbesök en gång i månaden tills man är nöjd.
Så det är ju inte hugget i sten att det blir det första paret som blir dom permanenta.
Tyvärr gick det inte att få dessa pimpade med strass som ett smycke i örat, det är en av bakomöratmodellerna som dom gör det på.
Lite surt, ska man ändå ha en sån grej kan det vara lite pimpat bara för känslans skull.
Detta får jag för det fantastiska priset 350 spänn !!
Svensk sjukvård är fantastisk när den fungerar !!

Om det är det genetiska arvet, ålder eller påverkan utifrån går inte att säga.
Förmodligen en mix av allt.
Jag har alltid vara noga att skydda hörseln när jag jobbade på fabriken, likaså när jag var i disken i sjukhusköket men i disken på restauranger så hinner man inte det.
Man får ju sticka emellan med disken å springa ifrån den lika fort, då hinner man inte fixa med öronproppar å dyl.
Å ett diskrum är oerhört bullrigt å slamrigt i ett restaurangkök.
Så nu är tant tant på riktigt......... 😖

Det händer nog inte så mycket mer idag, ikväll ska jag på bio å se Mia Skäringers föreställning No more fucks to give.... 
Middag idag blir öländska bruna bönor å småländska isterband. 

Lite blingbling livar upp den gråa vardagen.... 😄




 HA EN BRA DAG !!





Kommentarer

Populära inlägg