St Patrick day...




St Patricks firare Köpenhamn -12

....... är det idag 17e mars 😊
Idag för 8 år sen så var jag, A, syrran å hennes gubbe i Köpenhamn.
Vid 12 tiden började det strömma ut små gröna marsmänniskor på Ströget å vi undrade vad i hela friden som stod på ??!!!
Jo, det var ju St Patricks day..... 😄

Saint Patrick’s Day (iriska: Lá Fhéile Pádraig), ’Sankt Patriks dag’, är Irlands nationaldag som firas den 17 mars. Dagen firas till minne av landets skyddshelgon Patrick. I bland annat USA, Kanada, Storbritannien och Irland är det tradition att ha gröna kläder på sig. Om man ser någon som inte bär vare sig kläder eller accessoarer i grönt har man enligt amerikansk tradition tillåtelse att nypa dem. Sankt Patrick är även känd som den person som införde kristendomen på Irland. Klöverblad symboliserar också Saint Patrick's day på grund av att Sankt Patrick, enligt legenden, använde blad av trådklöver som en liknelse för att förklara treenigheten. Många irländare skickar levande trådklöverplantor till släkt och vänner världen runt lagom till St Patrick's Day.


Jo, jag hade ju teletid med en läkare igår kl 10.
Fanns inte så mycket att göra menade han utan jag ska öka dosen Gabapentin till 5x100 mg per dag.
Att det ska hjälpa mot huvudvärken oxå.
Men jag får börja med en extra per dag i några dagar innan jag går upp helt på nya dosen.
Men jag hade så sinnessjukt ont igår eftermiddag så jag ringde igen å fick en tid kl 9 idag.
Smärtan var så intensiv i nacke å huvud att jag började tro jag hade nån hjärnhinneretning på gång.

Vaknade imorse vid 6, så ont i nacken men själva huvudvärken var inte fullt så jävlig idag.
Tog en stund att komma upp, få i sig frukost, jag åkte ju redan 8.30.
Helt tomt i väntrummet å det är det ALDRIG på den vc'n.
Men det är muskulärt, främst hö övre baksida är stenhård, dels fibromyalgin, axeln som krånglat i 2 mån å han kunde ftf känna av utgjutningen som kom efter sista akupunkturen.
Skoliosen ögr väl sitt till, han såg det på min hållning att jag har lite skolios.
Jag har ju fått så mycket skäll å gnäll av närstående att jag går lite framåtlutad, att jag ska räta på mig, men nu finns det ju en orsak till varför.
Jag försöker räta på mig enl MIG men det tycker inte dom....

Så allt hänger ihop i ond spiral.
Han hade själv liknande problem förutom fibromyalgin, han gav de egenvårdsråd jag redan använt.
Men det är nog första läkaren som sagt att spänningshuvudvärks smärtan inte är mindre "värd" än migrän.
Hur många ggr jag fått en klapp på axeln "se över din livssituation så ska du se att det blir bra...." 
Det är inte riktigt så lätt alla gånger....  sa han


Han är nog den första att rekommendera alternativ behandling , Kraniosakral behandling.
Jag berättade om mitt misslyckade försök förra sommaren med en sådan behandling, det visade sig att han hade gått till samma person å han hade heller inte återvänt dit.
Hon hade ingen som helst entusiasm....
När jag ville förklara mina besvär sa hon att hon var tvungen att "samla sig" å att jag skulle vara tyst.....

Han gav mig namnet på en kvinna i Lenhovda, problemet är att dom behandlingarna kostar ca 1000 spänn/gång å som arbetslös har man inte råd med det.
Enl honom så går Kraniosakral behandling ut på att stabilisera flödet av vätska i ryggmärgen så man får balans på vätskan i hjärnan.

Well, well..... åkte å handlade efter läkarbesöket.
Fanns inte nån havregryn, fanns inte jäst !!
Alltså...... jäst??!!!
Nu ska alla tydligen bli hemmabagare, undrar hur många paket som kommer att slängas om en månad då det är hållbarheten på jäst.
Dessutom rååååååkade jag nysa kraftigt inne på Maxi, gör man det blir man utstirrad kan jag säga 😄
Men då jag la ut på fb att t o m jästen är hamstrad så det är slut så hörde en danspingla av sig att hon var minsann på Börjes i Tingsryd å där hade dom jäst så 40 min senare så låg det 2 pkt jäst utanför dörren 😄

Vidare till Rusta för inköp av engångshandskar, mina börjar sina i antal å faktiskt så fanns det.
Jag använder det endast till fisk, köttfärs, kyckling, hackar chili annars har jag bara rena händer.
Fisk å köttfärs för lukten, kyckling för campylobacter å chilin för hettan.
Har nämligen råkat klia mig i ögat när jag hade hackat chili-vitlök-ingefära en gång å det var väldigt o-skönt kan jag säga.
Jag hade ändå tvättat händerna men det räckte inte, det brände som eld i ögat.

Telefonen ringde imorse, nu är rehab-badet inställt..... 😖
Som jag längtat att få glida ner i det varma vattnet med denna onda nacke....
Jag har oxå avbokat akupunkturen denna veckan, jag tror nacken behöver vila å inte triggas ännu mer.
Så nu har jag bara af på fredag, resten av blankt.
Ska försöka komma igång imorrn, förhoppningsvis kunna ut å gå en liten runda, fixa lite hemma.
Det är rena döden för en fibromyalgikropp att vara stillasittande men när smärtan är så intensiv så kan man inget annat.

Italienskan messade idag, en hustru till en fd hästägare/uppfödare hos dom avled igår pga komplikation av Coronaviruset.
Hon hade en tumör i lungan å det blev väl för mycket.
Det är så sorgligt för dom har ju 2 barn i 8-10 års åldern som förlorat sin mamma 💔
Hon lär heller inte vara den enda innan detta ebbat ut...

Nu får jag börja med middagen, min gamla arbetsgivare räddade dagens middag.
Hade inte en susning om vad vi skulle äta, jag var inte sugen på varken torsk el lax men då poppade han upp att han hade rödtunga till bra pris så det får det bli.
Rödtungafileér fyllda med räkost, potatismos, sås å grönsaker.

HA EN BRA KVÄLL !!




Kommentarer

Populära inlägg