Jooooo........





Vi skulle ju åkt hem igår, sön kväll, det var planerat så iaf.
Ända tills jag tömde min knökfulla postbox i trapphuset där hemma i fredags kväll...
För där låg en kallelse till tandläkaren.
Du har tid mån 9e mars, kl 8.10 !!
Att ha 2 adresser ställer till det ibland, jag är ju folkbokförd där hemma pga bostadsrätten men har utdelningsadress i Småland.

Det mesta har jag ställt om, adressen, men oxå styrt över en del på e-faktura eller mejlen för att inte missa nåt.
Jag brukar se såna saker i tid men nu var det 6 veckor sen jag var hemma å jag har inte haft en tanke på att be nån kolla boxen heller.
Det ligger på sin höjd nån kommuninfo, allt annat får jag hit eller via datorn.
Så jag fick en lite chock men man måste säga att jag-vi hade flyt ändå att det var IDAG jag skulle dit å att det var så tidigt då sambon jobbar sent denna veckan.

Dom senaste 20 åren så har det varit in, morsa på dom, röntgen, undersökning, rensa tandsten å ett: Tja, vi syns nästa år..... 😄
Jag har gjort 3 rotfyllningar, haft nåt litet hål som berott på att gammal lagning gått sönder, i övrigt ingenting.
Så jag trodde ju proceduren skulle bli likadan idag men ack vad jag bedrog mig...
Helt ny personal så jag kände inte ingen nån, jag har nog gått där i 50 år 😊
Så då kanske nån gått i pension osv men iaf, dom var trevliga.
Nu visade det sig att jag hade en tandköttsficka som måste rensas lång bak i nederkäken.
Ja, nästa tid jag har är 23e april !!!
Jaja, det var bara att ta den, blev uppsatt på återbudslista så jag hoppas på en tidigare tid.

Men så bad hon en tandläkare att komma in å titta.
Jaaaa....du har en varsamling i nån av tänderna i hö överkäke....
WHAT???!!!!! 
Ja, det är en rotfyllning där dom bara rotfyllt 2 kanaler av 4 som lite infekterad.
Alltså, jag var lite öm i överkäken för 3 veckor sen men sen blev jag ju sjuk så jag trodde det berodde på det å sen försvann det.
Å det där har jag haft i flera år, kanske 10 år med lite öm ibland,  lite öm i gomseglet med en liten kvissla ibland.
Men med tanke på alla mina blåsor jag haft under åren så har jag inte reflekterat över det å har inte haft besvär.
Då visar det sig att den lilla kvisslan är en liten fistel där det innestående varet tömmer sig med jämna mellanrum så det har kroppen fixat själv.
Då har man oxå förklaring till lite dålig andedräkt ibland, kanske mest morgon.
Men det är ju heller inget man reflekterar över när man vaknar innan frukost å tandborstning.

Hon förklarade att det nog funnits länge å att den tanden aldrig kommer bli frisk så jag rekommenderar dig att ta bort den. 
Jajjamen bara bort med den.......
Skulle gärna ta bort alla 4 bakersta kindtänderna för min käke är för liten för det antal tänder man har.
Mina kindtänder sviktar lite inåt pga trycket.
Jag hade tandställning 17-19 år, fick så jättefina, raka tänder men när dom tog bort det så gav det med sig igen så det höll inte.
Tänk att kunnat få bettkorrigering å få raka tänder när man är typ 60 !!

Å nästa tid är 14 maj !!!!! 
Men är satt på återbudslista även där så jag hoppas på tid innan dess.
Å då spinner ju hjärnan vidare, har jag gått med varbildning av å till i X antal år, hur har det påverkat huvudvärken??

Men jag är innerligt, innerligt tacksam för min  tandvårdförsäkring där jag betalar varje månad för jag hade inte kunnat lösa detta nu som arbetslös.
För exakt ett år sen funderade jag på att säga upp den, för jag behövde aldrig gå dit men efter lite funderingar så insåg jag värdet av att ha den.
För idag är tänder en klassfråga, det är helt sjukt !!!!
Ser ibland människor i både tv å ute på stan, dom saknar flera tänder, har så enbarmeligt dåliga tänder att det är en försäkring att verkligen sätta värde på.

Att jag ftf är kvar på Folktandvården där hemma beror på dels att jag alltid trivts där, alltid fått så bra vård.
Som ni ser så är det rätt lång väntetid för lilla Borgholm men det är långa köer här i Växjö oxå.
Förmodligen ännu längre så jag vet inte om jag vinner nåt på att byta.
Så jag kör vidare på det så länge det går.

Sen var det bara att sätta sig i bilen å åka hem, sambon skulle jobba, jag skulle till läkare för axeln kl 14.
Kalkaxel är (förmodad) diagnos.......
Finns inget sådär att göra, det är självläkande.
Kortisoninjektion KAN lindra lite men tveksamt.
Dom är ju idag rätt restriktiva med kortisoninjektioner å än mer om man är fibromyalgipatient.
Den kan förvärra fibromyalgin så jag fick Pronaxen utskrivet då inte Ipren hjälper. 
Remiss är skickad för röntgen men det kan ju ta 2-3-4 mån.....


Kalkaxel.Kalkutfällning i eller omkring senorna vid axelleden, oftast i supraspinatussenan. Finns i såväl akut som kronisk form.

Orsak(-er)

Den akuta formen kan debutera efter överansträngning. Den kroniska formen har okänd orsak men är sannolikt delfenomen i en allmän förslitning i de senor och muskler i axeln som brukar kallas rotatorcuffen.
Enligt en teori uppstår den mest akuta smärtan då kapseln kring kalkhärden blivit utspänd och är på väg att brista. En plötslig lindring kan upplevas vilket då skulle motsvaras av att kapslen brister och trycket i härden släpper.

Symtom

Den drabbade är oftast i åldern 40-60 år. Den akuta formen: Oftast akut debut med intensiv smärta som omöjliggör all aktivitet med armen och förhindrar sömnen. Den kroniska formen uppvisar smärta, svårighet att ligga på drabbade sidan och rörelseinskränkning. Denna inskränkning består ffa av inskränkt förmåga att röra armen utåt (abduktion) vilket bl a ger svårigheter att kamma sig, knäppa bh etc.

Status

Den akuta formen uppvisar en rejält smärtpåverkad patient som håller armen längst sidan och skyddar axeln med andra handen. Smärtan gör axelns rörlighet mycket svårundersökt. Den kroniska formen uppvisar bild som rotatorcuff-/impingementsyndrom.


Så jag är rätt trött nu kan jag säga.
Lite tv ikväll, det är andra delen av Blattarna som byggde Sverige å å Köping gänget på 5an.

Sen somnar jag nog utan problem anar jag....

HA EN BRA KVÄLL !!

Kommentarer

Populära inlägg