För.....


...... att fortsätta på temat tänder från gårdagen.
Chattade med italienskan igår när jag satt å väntade på tandjouren, sen  ringde hon upp igår kväll.
-Ja, nu kanske du blir av med ditt halsonda, du har ju typ ont i halsen jämt.......
Eeeeeh....... typ... rätt ofta iaf...... 😕
(jääääädrans alltså......det tänkte inte jag på igår)

Jag har haft mycket ont i halsen utan "anledning", ingen förkylning el dyl, bara ont i halsen.
Allt från ilsket svidande hals med lika ilsket ömma halsmandlar till bara lätt ömma halsmandlar i upp till 2-3 veckor.
Vem vet, kanske det oxå försvinner nu....
Halsmandlarna är ju första stoppet för bakterierna för att det inte ska ta sig vidare ut i kroppen, det är ju därför man får ont i halsen.
Har man då en sjuk tand med bakterieinfektion längst bak så är det väl inte alldeles otroligt att det orsakar ömma halsmandlar.
Men det återstår att se...

Man är ju lite enkelspårig kanske, har man ont halsen, öm i överkäken mm så tänker man vårdcentral-läkare när man kanske borde söka tandläkare istället.
Eller lite trög.... 😄
Men ring vc, säg att du har ont i halsen men inget annat så blir ju svaret: virus, ta 2 Alvedon, tack å hej....
Ring tandläkaren å säg att du har ont i halsen , kan ni kolla mina tänder??!!
Njaaaaäe...... jag tror inte det är så framgångsrikt.... 😖

Jag blev väldigt, väldigt sjuk en gång, jag var 16 år , jag gick hösten på gymnasiet.
Skyhög feber, 39.5C å en riktigt ilsken halsfluss.
Men sen blossade det upp blåsor på tandköttet i både över å underkäke, det svullnade upp så pass att jag kunde vicka lite på tänderna.
Då ringde mina föräldrar till tandläkaren så jag fick komma dit.
Men hon satte in en annan antibiotika, jag fick skölja munnen med nåt medel 2 ggr/dag för jag kunde ju inte borsta tänderna tills det läkte.
Men vad det var kommer jag inte ihåg, om det var halsfluss eller nåt annan infektion.
Så dras ni med suspekta problem i munhåla-käke så sök även tandläkare, inte bara vc å läkare.

La mig tidigt igår, innan klockan var tio.
Sambon la sig några timmar senare men då luktade det lite illa i sovrummet sa han.
Vaknade vid 4 imorse med grym skallavärk, den sorten man får när man ätit alldeles för lite.
Var vaken till 6 tiden, slumrade mellan kl 6-7 men sen klev jag upp.
Så det är tur att man ska å kan hålla sig borta från folk tills det läkt ut så blir det väl bättre.
Har ett möte imorrn kl 11 men får väl preppa med minttablett innan å maska ev unken andedräkt.
Jag kan ju inte göra nåt åt det, det försvinner ju när det läkt ut men det är inte kul när man ska prata med nån.
Men jag har ingen smärta idag, bara lätt öm där den suttit.

Drog ut på en rask promenad vid 12 tiden, ett vidunderligt vårväder men planen att kunna sitta en stund på altanen gick upp i rök.
Molnslöjor drog in som var förutspått på morgonprognosen men jag fick en dryg timme i solen på promenaden iaf.
Det stod kebabspett å wokade grönsaker på menyn ikväll men det får bli mer lättuggad mat som laxpasta å förhoppningsvis sparris om han får tag på det.
Annars blir det broccoli el nåt sånt till grönsak.

HA EN BRA DAG !!







Kommentarer

Populära inlägg