Påskveckan.......






.... är inledd, kallas även Stilla veckan.
För att vara petig så inleddes den egentligen igår på Palmsöndagen men nu säger vi det iaf.
Eller veckan med dom roliga veckodagarna som jag sa när jag var liten 😄
Idag är det ju Blå måndag.....
Blåmåndagen, även blå måndag eller svart måndag, är ursprungligen måndagen efter fastlagssöndagen[1] men numera kallas även, något felaktigt, måndagen i stilla veckan (efter palmsöndagen) för blåmåndag. Blåmåndag kallas även bull-, fläsk- eller korvmåndagen.  

Idag har jag varit på besök där dom gör arbetsförmågeutredning.
Han på af ska ringa mig nästa vecka så börjar jag förmodligen där 20e april.
Man får prova både kontorsjobb å praktiskt arbete, vad man kan göra, hur länge man kan utföra det osv.
Han som jobbade där var ju väldigt positiv med utsikterna för mig att få ett anpassat jobb, jag är väl mer skeptisk men det är ju bra att dom är positiva. 
Så får man se vad det ger........

Ett alldeles fantastiskt väder idag men väldans blåsigt på förmiddagen.
När jag kom från stan så slängde jag mig i brassestolen å låg där i ett par timmar.
Sen var det dags att steka strömming för att lägga in i ättikslag så nu är det gjort.
Gott att få ligga å dra i några dagar så det blir lite smak, jag vet inte om jag kan äta nån till helgen, om det läkt i munnen men andra kan ju äta det.

Gjorde supergod laxpasta igår som jag tänkte dela receptet på:
 
Laxpasta 2 prt:
2 prt valfri pasta
250 gr färsk lax
1 brk creme fraiche
½-1 finhackad schalotten lök 
(beroende på storlek)
 1 msk smör
1 tsk citron
2 tsk skaldjursfond
Dill efter eget tycke
Salt-sv.peppar

Koka pastan, under tiden gör du såsen.
Fräs schalottenlöken i smör, rör ner creme fraiche.
Blanda i resten å låt puttra 2-3 minuter, smaka av med dill å kryddor.
Ta det lite easy med skaldjursfonden, droppa hellre i efterhand.
Skär laxen i mindre tärningar-bitar, låt puttra svagt 4-5 min, låt stå en stund så är laxen klar.
Ös såsen över pastan, servera gärna med lättkokt sparris toppad med lite smör å flingsalt.
Kombinationen lax å sparris är suverän !!




Ättiksströmming:
Köp små fina strömmingar, salta köttsidan å lägg ihop dom 2 å 2.
Panera i grovt rågmjöl, stek i olja-smör (50-50) tills den är frasig 
innan ni vänder å steker andra sidan.
Man ska inte hålla på å dutta med den utan låt steka färdigt innan den vänds.
Låt svalna.
Gör en 1-2-3 lag.

1 dl ättika 12%
2 dl socker
3 dl vatten.
Koka ihop så sockret smälter, låt svalna.
Skala en gul lök å strimla fint.
Varva strömmingsflundror med löken, häll över lagen, stöt några vitpepparkorn grovt å strö över för mer smak, å låt dra i några dagar innan den ätes.
Strömmingen måste täckas av lagen så hur mycket lag som behövs beror på 
hur mycket strömming man steker.

HA EN BRA KVÄLL !!
 

Kommentarer

Populära inlägg