Lördag......





....... har det blivit.......
Den kan man tillbringa på många sätt, jag tillbringade förmiddagen hos tandjouren på Centrallasarettet i Växjö.
På måndag är det ju 4 veckor sen jag var hos tandläkaren hemma å fick veta orsaken till många av mina munhålebesvär sista åren.
En rotfylld tand som aldrig varit eller kommer att bli frisk hade en varinfektion ståendes som blossat upp lite då å då.

Hon rekommenderade mig att avlägsna den för den kommer aldrig bli frisk å jag var helt med på det.
Kroppen har ju en förmåga att ta hand om problem själv så den hade skapat en fistelgång ut i bakre delen av gommen där det tömdes när trycket blev för stort.
Nu har jag fått förklaringen till de tefats stora missfärgningarna på örngottet som jag haft ibland å inte fattat vad det kom ifrån.
Sambon har påpekat lite försynt ibland att andedräkten inte varit den bästa men när man är van vid det märker man det inte själv.
 
Fick ju tid 14e maj därhemma men sen jag var där så har jag haft ont av å till.
Inte tandvärk direkt utan en kraftig ömhet när jag bet ihop tänderna, sveda å ömhet i munhålan.
Men man hittar ju alltid "anledningar" till det, ömhet å sveda i munhåla kan vara begynnande förkylning.
Ömhet i överkäken kan vara att man varit lite för ihärdig med tandsticka eller dyl eller bihålorna.
Detta har jag alltså gått med i X antal år av å till.

Men så igår morse så sved det i halsen å jag trodde givetvis jag höll på å bli förkyld.
Men sen kom ömheten i överkäken å den blev kraftigare ju längre dagen skred.
När jag stod på Maxi så skickades smärtilar upp i tinningen på mig, det var inte så behagligt.
Jag tog kontakt med en väninna som jobbar hemma på Folktandvården om hur det funkar med Frisktandvårdsförsäkringen jag har så jag slipper betala själv men det var ok.

Hade lika ont när jag vaknade imorse vid 6 tiden så jag fick ringa Tandjouren vid 9, fick tid 10.30.
Kom in 10.45, en lång sammanställning av hälsa å problemen, sen en röntgen visade att det var den tanden.
Hon frågade om jag var införstådd med att ta bort den å jag sa att det var ju planerat till maj men att jag kan inte vänta så länge så hon förberedde för att avlägsna den.
Fick bedövning både utsidan av överkäken å via gommen.
Hon förvarnade mig att det skulle göra ont men jag kände bara lite när hon la bedövningen på insidan.

Det gick lättare än jag trodde att få bort den, det gick på en kvart ungefär.
Fick en tuss att bita på som tryckförband + ett antal med mig hem.
När bedövningen släppte var jag inte så kaxig kan jag säga, fy för faan så ont det gjorde.
Jag skulle ha tryckförbandet i 2 timmar men jag bytte ju tuss var 30e minut, jag fick inte skölja eller dricka så jag kunde inte ta nåt smärtstillande förrän vid 14 tiden.
Då tog jag 2 Alvedon å en Ipren , det tog 30 min så var nästan all smärta borta.
En stund senare fick det bli överblivna pannkakor till lunch, det blir mjuk mat 2-3 dagar framåt.

Jag är rejält öm men har inte ont på så sätt men jag har ju smärtstillande att ta om jag behöver.
För den som kommer ihåg så gick jag från okt -16 till mars-17 med enorma problem i bihålorna på hö sida.
Var ju på vc flera gånger, jag hade ju sån otäck ammoniakdoft i näsan.
I mars -17 kom jag äntligen till ÖNH där dom via kamera hittade en varhärd i inre käkhålan på just hö sida.
Jag fick ju dunderantibiotika men 2 veckor efter avslutad kur återkom det så jag fick en kur till.
Det är högst sannolikt att den sjuka tanden låg bakom detta, det sa hon idag när jag berättade det.
Samtidigt som kroppen är fenomenal att hitta vägar att läka på så är den lat, den tar närmaste vägen.
Det skiljer bara millimetrar mellan den tandroten å inre käkhålan så det är mycket troligt att det tömt uppåt i den å orsakat besvären i kombo med en rekorderlig bonnförkylning.

Jag fick tanden med mig hem, visade sambon den.
Intressant att se hur rötterna ser ut, det var 3 st på den, man såg vilka som var rotfyllda å vilken som var sjuk.
Min tid den 23e april hos tandläkaren i ett annat ärende är inställd pga Corona. 
Dom ringde igår morse, då frågade jag om den ömma tanden men hon sa att jag fick söka akut isf å det blev ju så.
Men nu är den borta, jag hoppas innerligt att alla problem försvinner nu, att jag inte få infektion i hålrummet där den suttit utan att det läker utan komplikation.
Men det får nog bli 2 Alvedon nu känner jag, effekten av de förra tabletterna börjar klinga av.

I övrigt så avslutade jag den stora vårstädningen igår, har tvättat nästan allt som följer i dess spår..
Så otroligt skönt att ha rent å fint överallt ett tag framöver.
Har påskpyntat lite, det är så kort tid så man kan ha det nån vecka innan.
Jag fick inte ut å springa idag eller imorrn sa tandläkaren men på måndag ska det ju bli riktigt varmt  å skönt så jag hoppas komma ut då, iaf på en pw.
Vi hade helt sinnessjukt väder igår, först åska å sen hagelstormar utan dess like, det vara dånade när det drog fram.

Det stod kyckling på menyn idag men av ovan nämnda orsak så får det bli typ omelett för mig.
Mjuk macka utan kanter, man är som en bäbis som ska börja äta 😄
Så får jag se vad jag ska hitta på för mjuk mat imorrn....

För den som idiotförklarade mig för mitt förra inlägg så kan jag säga att jag är mycket medveten om krisen Corona orsakat på alla plan.
Både företag å enskildas ekonomiska katastrof samt mänskligt lidande på alla plan.
Men för den skull ska man inte göra skillnad på folk å folk, dessutom får vi till skillnad mot Spanien å Italien visats utomhus i skog, parker mm även om du sitter i lägenhet å inte har en egen egendom att vistats på.
Jag tycker mer synd om de som inget skydd har, varken mot viruset med brist på handhygien, alla hemlösa som inte kan stänga in sig som skydd än medelsvensson som gnäller att dom måste sitta hemma.


HA EN BRA KVÄLL !!
 
 



Kommentarer

Populära inlägg