Långfredag.....


..... är här...
Förr den tråkigaste dagen på hela året, idag är det som vilken dag som helst i Sverige.
I Polen är INGENTING öppet en sån här dag, knappt en pizzeria.
Jag undrar hur dom fixar påskfirandet då folk vallfärdar till kyrkorna i dessa Coronatider.
Dom får inte ens gå utanför dörren utan är tvingade att hålla sig inomhus, likväl som italienskan måste göra det men hon kan ju vistas på gården iaf.

Well, vi anlände ett soligt Costa Del Balconia igår vid 13.30 ca.
Tog en stund att packa upp allt å få i ordning.
Jag delade upp det som skulle deleas så körde vi ner till mina föräldrar å lämnade det.
Å så skulle jag ju hämta mammas cykel, bästa hojjen vet ni 😄
Då hade sonen snott den så då fick vi köra hem till exmaken å hämta den.
Cyklade hem via affären, tog hem kroppkakor, hade absolut ingen lust att laga mat igår.


Efter middagen så blev rätt tidig för att vara oss så slog den enorma tröttheten till, den berömda kroppkakskoman 😄
Det var dålig ordning på mattiderna så vi hade nog lågt blodsocker båda två så det blev kännbart.
Men vi tog oss samman å gick ner till mina föräldrar å hämtade hans cykel som övervintrat på ön.
(Jag har fasen inte cyklat sen Skördefesten 😊 )
Men så underbart att ha en cykel, att KUNNA cykla utan den jävulska smärtan jag hade förra året.
Hemma på Småland så cyklade jag 2-3 ggr på hela förra året pga smärtan i ländryggen..
Här cyklar vi ju jämt, det är bökigt med bil sommartid å så korta avstånd att det går snabbare med cykel oavsett årstid.

Det var en alldeles magisk kväll, alldeles tyst å öde längs hamnen, bara sjöfåglars skrik hördes.
Långt från sommarens sorl men det blir nog tunt med sorlet i år.
Strand har ställt in all sommarverksamhet med disco å After Beach, det lär väl inte bli nån Victoriadag heller.

Kallbadhuset med anor från 1865 då 1a kallbadhuset stod klart.
1882 uppfördes nya kallbadhuset med 2 bassänger, 
10 enskilda rum samt 28 avklädningsplatser.
Det har blåst bort bokstavligen 2-3 ggr samt brunnit nån gång men alltid återuppstått.
Det är väl den första instutitionen av Badortstidens begynnelse. 

 En mycket ståtlig å vacker svan gled förbi oss i solnedgången.
 Societetsbryggan Borgholm.
 Yttre hamnen Borgholm.

 Vi gjorde i ordning på balkongen igår, plockade upp balkongmattan från förrådet.
Men jag har nog insett att det är sista året med den mattan, plastnupparna bara krasar sönder när jag går på den.
Det är 10e säsongen den lagts på så det är kanske inte så konstigt om den börjar torka upp.
Men det finns ju bra balkongmattor att köpa, bara den är dränerande så regnvatten rinner av.
Det finns ju plastbrickor man bygger ihop till ett "golv" men då är det ju kallt att gå ut på dom, jag vill ha mattliknande så man kan tassa ut barfota
Balkongen är väl rätt "skral" men då jag inte är hemma på heltid så är det svårt med blommor å dyl. 




Drog ut på en morgonpw till sjöfåglarnas skrik i närmaste omgivningen.
Jag har ju nära till både strand å stad här på Costa Del Balconia 😄
Mötte en del andra som gick morgonpromenad men så tyst å stilla utöver sjöfåglarnas skrik.
Sjöstugan
 Doverviken
Väl hemma så blev det frukost på balkongen, en liten försmak på påskmaten.


Efter stretch å en varm dusch så har vi dagen öppen.
Sambon har bytt packningen i min kökskran, den läckte som ett såll.
En runda på stan får det bli, en tur till mina föräldrar med lite mat å dessert oxå.
I övr så undviker vi att umgås med dom pga rådande omständigheter, det blir korta visiter. 

Helgens meny 😊
Långfredag:
 Lax på rotsaksbädd med smörfräst spenat, kall mangosås.
Dessert- Chokladmousse 
Påskafton:
Baconlindad kycklingfilé, pot.gratäng, sallad å mangoraija.
Dessert- Turbosnabb påskcheesecake
Påskdagen:
Pizza Bianco

ÖNSKAR ER ALLA
EN GOD OCH 
GLAD PÅSK !!






Kommentarer

Populära inlägg