Påskdagen.....





Påskhelgen fortskrider.......
Det var en ljuvlig Långfredag, sååå underbart väder !!
Vi cyklade ner till mina föräldrar, ställde cyklarna där å gick en runda på stan.
Mycket fina vårkläder å vårskor i stadens butiker som man villhöver 😄
Men säsongen har precis börjat så det hinns nog med....
Cyklade en runda kors å tvärs över byn, sen cyklade vi hem å byte till bilen.

Lill-loppan har ju ärvt sin morfars barndomshem 1.5 mil norrut, ute på öländska alvaret.
Ett gammalt 3 armad plommonträd där ena "armen" hade gett sig sist det stormade så sanslöst skulle hon ta hand om.
Men hon är ett redigt fruntimmer som man säger på Öland, hon hade både sågat itu det avblåsta (för hand..) i mindre delar å klyvt upp en del med yxa.
Men så var det själva stammen, inte om hon så sågat i en månad för hand så hade hon kommit igenom det.
Vi visste hon skulle göra det så sambon slängde in motorsågen när vi åkte om hon behövde hjälp men han fick jobba.
Kärnan var stenhård att såga igenom men det blev bra till slut.
Sen körde vi lite norrut å stack ner vid Djupvik å körde längs stenkusten hem..

Jag behöver inte Thailand, Hawaii eller Bahamas... 
Jag behöver inte Gran Canaria, Kap Verde, Spanien eller Grekland.
Jag behöver inte Tylösand, Ystad Saltsjöbad eller Pite Havsbad...
Jag behöver ingenting för jag har den karga, ogästvänliga stenkusten 
på nordvästra Öland som är mitt Öland.
Här tankar jag själaro.... 💗


Väl hemma så var vi rätt möra, mycket sol å frisk luft.. 😄
Vi var själva till middagen men ack så gott det var.
Stekt lax med rostade rotsaker, smörfräst babyspenat å kall mangosås.
Chokladmousse till dessert 😊




Jag drog ut en runda igår morse, tog cykeln ut till Köpingsvik, sprang längs beachen upp till Klinta, vände åter mot stan å sen cyklade jag sista biten hem.
Det är lite för långt för mig att springa hela vägen till vardags sådär, det blir ca 9 km så jag brukar ta cykeln en bit å ställa den.

Efter en varm dusch var det dags att förbereda påskbrunchen.

Lill-loppan dök upp så vi åt tillsammans men såå trött hon var 💗
Ont i armarna, händerna, ryggen, benen, precis hela kroppen 😊
Det är lite annat att såga å klyva ved än jobba på förskolan men hon är duktig som fixar det.

Så vi hade en stillsam påskafton, jag sov uruselt på natten så jag var mer död än levande igår.
Sambon drog på sig huvudvärk så han la sig, hon var så trött så hon gick hem till sitt å vilade.
Men både hon å sonen kom till middagen så det var roligt.
Vi hade baconlindad kycklingfilé, pot.gratäng, sallad å mangorajasås.
Inte särskilt spännande eller nytänkande men ack så gott det var !!
En Turbosnabb påskcheesecake till dessert fick det bli.


Om jag sov dåligt igår natt var om möjligt än värre inatt......
När man vaknar vid 3 tiden (igår 2.40) å inte kan somna om förrän framåt 5-halv 6, då kan man hålla sig för skratt.
Ont i huvudet å grymt ont i min hö axel, jag väntar på tid för röntgen så det hoppas jag på SNART !!
La mig på soffan en stund, somnade till men vaknade strax efter 6, gick in i sängen å sov sådär 90 min till.
Jag är i brytpunkten på hormonkartan, slutade en idag, börjar ny imorrn så det är väl det som stör sömnen å så smärtan i axeln.
Men så "sjuk" som jag var för 4 veckor sen är jag tacksam att jag slipper vara så igår var ingen bra dag.

Det är soligt å vackert väder denna morgon men fyttifaan så isande kall, frisk nordanvind idag.....
Planen är påskbrunch vid 11 tiden, sen ska jag tvätta lite.
Om vi inte blåser bort eller fryser ihjäl så ska vi cykla till Dollarstore 600-700 m härifrån 😊
Dom öppnade ju här i Byhåla för några veckor sen så det ska bli kul att se vad dom har.
Även kedjan Subway kommer till Byhåla lite senare, jättebra bara det går vägen å dom håller öppet mer än över sommaren.

Idag ska jag vila från träningen även om jag skulle behöva det.
Men kroppen är "trött", den är lite motsträvig idag så den får väl vila.
Kanske vi kan träffa min kusin med familj, vi får se vad som blir.....

HA EN FIN PÅSKDAG !!




Kommentarer

Populära inlägg