Vintern.........



....... rasat ut bland våra fjällar,
Drivans blommor smälta ner och dö.
Himlen ler i vårens ljusa kvällar,
Solen kysser liv i skog och sjö.......

Ja, idag är det Valborgsmässoafton  💥
Inget är som det brukar så några brasor finnes icke att beskåda.
Nu är det förvisso svinkallt ute men iaf, det är tradition att frysa da a** av sig på Valborgsafton 😄
Sista kvällen ungarna hade vinteroverallerna när dom var små.
Undantaget för 22 år sen när lill-loppan var alldeles pyttebäbis, 10 dagar gammal.
Det var så varmt den Valborg att JAG gick i shorts å tshirt på dagen med en väst över för att skydda brösten mot mjölkstockning , på kvällen gick vi upp till stora brasan vid slottet som låg inte så långt från huset å det var ljummet ute.

Förr i tiiin förstår ni, nu snackar vi 70 tal, tidigt 80 tal så var det tradition att Lundegård hade premiär Valborgsmässoafton 😃
Sen var det uppehåll till Midsommar, sen var det dans alla kvällar i veckan, diskoteket Spiltan hade stängt måndagar, det var det enda.
Jag fick vara med 2-3 sista åren, tidigt 80 tal, sen la dom ner.
Men visst har det varit Valborgsafton när det blivit inställt för att det varit för kallt, ett år låg ftf snödriva mot väggen.
Idag är det endast dansbandsveckan v 27 det är dans, men i år blir det nog inget. 
Ack ja, tänk om dessa urgamla logväggar kunde tala....... 💘

Wizex årsmodell 1980 😄

För 2 år sen hade vi våra kära am. vänner här, vi var på Pappa Blå å käkade tidigt på kvällen.
Men det var lite för tidigt att gå upp till brasan vid slottet så vi gick till deras lägenhet (samma innergård som mig)
När vi satt där blev det mörkare å mörkare på himlen å det började mullra olycksbådande.
Å herrejävlar vilket oväder det blev....... 😖
Himlen öppnade sig, ett våldsamt skyfall, åskan dånade så det ekade på innergården å rutorna skallrade.
Den am. frun blev såååååå besviken för hon ville ju uppleva en svensk Valborgseld vid slottet men det blev ju inställt.
Men vi hade en mysig kväll i lägenheten iaf.


Det är oxå ett vemodets dag, det är 25 år sen vår kära Inger somnade in.
Det var vår kära Virans dotter, hon fick inte ens fylla 41 år, hon skulle fyllt år 12e maj.
Hon var drabbad av sklerodermi, förmodligen ända sen tidig tonår.
Hon var försökskanin på Lund med div, idag sett, rätt skrämmande metoder men det var så då.
Då var den sjukdomen extremt ovanlig.
25 år, ofattbart vad tiden går..... 💔

Nu är denna veckan gjord på "kontoret", det ligger ju i en fastighet i innerstan i Växjö.
Bredvid oss, vägg i vägg så ligger en skönhetsklinik, jag funderade på om jag skulle ta mig en spruta botox eller 2 eller nån fillers här å där för att piffa till mig inför aftonen 😄
Men jag tror nog att jag behåller rynkorna...... 😊 
Jag kan inte ens tåla sjukhussprutor så det är rätt uteslutet för mig........

Men så ligger det oxå nåt som heter Arbete och välfärd på samma plan å jag undrade vad det var för nåt.
Sen läste jag en notis på WXONEWS att det varit hot, bråk å polis där å då undrade jag att va faan är detta??!!!
Men till slut så misstänkte jag att det är ett socialkontor å det var rätt, soc heter numera Arbete och välfärd sa min handledare idag.
Det var lite för många i trappuppgången för att komma till oss eller kliniken så jag började ana vad det var.
Så på samma plan ligger en utredning för utslitna arbetare, en skönhetsklinik å så ett socialkontor.
En underbar blandning av olika skikt i samhället.

Aftonen blir stillsam......
Vi ska ha god middag å dessert å så får det bli tv.
Vill man se brasa får man se det på datorn, såg ett minne för 3 år sen från slottet, det är det enda eldfängda som blir här.

Å så får vi säga GRATTIS till vår käre kung som fyller 74 år idag 😊
Solliden Aug 2018.

FÅR ÖNSKA ER 
ALLA EN FINVALBORGSMÄSSOAFTON !!
 

Kommentarer

Populära inlägg