Lill-lördag.....





Ja, är det lill-lördag så kan man ju göra det 😄
Nä, så värst sprakande festlig är det väl inte denna dag, en högst ordinär onsdag.
Hade hoppats på altanhäng idag men det blåste bort med nordan kan man säga 😖
Fyförfaan så kallt det är ute å frisk vind så idag blev det ingen runda ute.

Jag har haft fullt upp med telefonsamtal idag, tisdagshelvetet tog ju inte slut när jag postade inlägget 😖
Vid 18 tiden ringde lill-loppan att pappa-morfar hade ramlat i köket.
Hon hörde dunsen upp till sig, hennes kök ligger precis ovan deras kök men så hörde hon inget skrik eller jämmer.
Men så ringde han upp till henne, på nåt vis hade han fått tag på telefonen så hon gick ju ner.
Alltså...... dom har larm men han ringer upp till henne först å hon får honom att larma hemtjänsten istället för att trycka på knappen direkt.
Han hade slagit i huvudet så det var en lite blodigt så hemsjukvården fick komma å plåstra om.

En jäkla tur han inte bröt sig men han kan knappt gå idag, läkare har undersökt men avvakta några dagar med röntgen.
Nu hade jag redan planerat att åka tillbaka hem imorrn å nu är det än mer angeläget att göra det.
Nu får dom ju utökad hemtjänst från 3 ggr/dag till flera ggr/dag en tid framöver för det är ju han som sköter allt med mat å annat, mamma är helt lost på det nu.

Jag ska hem å byta mina höst-vintergardiner till sommarfräscha.
Jag ska ta av soffklädseln å tvätta den, tack IKEA för det !!
Städa upp i skåpen, torka hyllor å rensa bort.
Antingen ta med det hit, till lill-loppan eller skänka.
Städa upp i kökslådorna å torka ur, det var ett tag sen sist.
Jag orkade inte allt i höstas när jag gjorde i ordning, det fick vara så länge.
Så tråkigt att göra sånt när man är hemma som jul eller påsk, då åker jag heller hem en gång extra å fixar det. 

Imorrn blir det tacos med både lill-loppan å sonen.
Sen får vi se vad vi hittar på 😄
Gjorde en banan å jordnötssmoothie idag, köpte jordnötssmör för nån vecka sen.
Jordnöt är otroligt nyttigt, inte så onyttig som man blivit itutad tidigare.
Boostar fettförbränningen i rimlig mängd alltså.
Detta var ett eko jordnötssmör, en msk är ju ca 100 kcal så man får ta det lite easy med det.
Man ska ställa burken upp-å-ner när man öppnat den för då hamnar fettet i botten när man vänder på burken.
Smart va??!!  😄

Men faktum är att jordnötter i sig är riktigt bra för formen – i rätt mängd, enligt Fredrik Paulún i hand bok ”50 genvägar till fettförbränning”.
De innehåller upp till 30 procent protein, och fettet är den enkelomättade sorten som även finns i avokado och olivolja, som kroppen har lättast att förbränna.
Jordnötter innehåller också linolsyra – ett ämne med dokumenterat effektiv förmåga att påverka förbränningen. Och liksom rödvin innehåller nötterna resveratrol, som också har en bevisad fettförbränningseffekt.
De innehåller lite kolhydrater och har därför ett lågt GI-värde – superbra för alla LCHF-älskare därute!/ Källa Må Bra.

Så jag gjorde en banan å jordnötssmoothie med cocosmjölk, trodde kanske att det skulle bli lite fadd smak men det var supergott.
Inte nåt man kan äta varje dag men gott som omväxling.


2½ dl cocosmjölk
1 banan
1 msk jordnötssmör
½ dl havregryn
2 msk loppfrön
Mixa ihop, servera i högt glas.

HA EN BRA DAG !!

Kommentarer

Populära inlägg