En Kärlekshistoria...



... utan dess like....
Jag talat förstås om Prinsessan Lillian o Prins Bertil..
Igår eftermiddag somnade hon i en makalös, otrolig ålder av 97 år !!!

Kungahuset's Grand Old Lady är borta..
Vacker som få o med en värdighet som få är förunnat.
De möttes ju i London under brinnande krig men hon var ju gift då.
Skilde sig o gav upp hela sitt liv o framtid för att få leva med honom.
Inte få skaffa barn, inte få gifta sig, alltid leva i skuggan ända tills 1976 när Kungen gifte sig, jag undrar hur många som skulle göra nåt sånt idag??

Jag känner faktiskt en kvinna som är lika gammal som henne, hon fyller 98 år i aug.
Kristallklar i huve't med ett minne som får mig att framstå som allvarligt dement...
Hör som en katt gör hon men hon ser väldigt dåligt idag.
Men hon bor kvar i sitt lilla hus, granne med pappas barndomshem.
Får hjälp med att handla o hemtjänsten kommer några ggr/vecka till henne.

När jag jobbade på no.Öland förra sommaren så körde jag in till henne ibl med varor fr stan hon behövde.
Vi pratade lite då o då, dagarna är lite långsamma för henne.
Hon kan ju inte se på tv, läsa tidningar el brodera utan det är ju radion som gör henne sällskap o för den delen tv:n men hon ser ju inte bilderna, bara hör ljudet.

Tänk vad hon har upplevt i sitt liv...
1a Världskriget, efterkrigstiden, 50 talet med alla de moderniteter som kom.
Telefonens intåg, elektriciteten...
Svergies utveckling fr lortsverige till dagens hygieniska miljö.
Toalett inne, kommunalt vatten i kranen inomhus..
Kvinnors rösträtt, 60 talets sexrevolution, rätten till fri abort.
Sverige's i stort sett hela industriutveckling..
Allt detta har hon upplevt i sitt liv..

Någon borde sätta sig ner o prata med henne om allt detta o skriva ner det för eftervärlden..
Hur hon upplevt det o hur hon haft det..
En fantastisk kvinna är hon..
Så söt o rar.. =)

Dagen bjuder inte på så mycket spännande..
Ett par pass på gymmet blir det vid 12 tiden.
En sväng med snabeldraken behövs o fräscha upp toaletten lite.
Efterlyste en jeansskjorta av tonåringen igår, är väl ett år sen hon norpade den ur min garderob.. =)
Vore ju trevlig å få använda den nån gg emellanåt.. =)
Men om hennes lilla virriga tonårshjärna kommer ihåg det idag vet jag inte =)

Kung Bore klamrar sig fast allt mer desperat, vägrar o ge vika helt..
Minus 5 var det imorse men han vet han får ge upp rätt omgående..
För att varje dag som går så kommer värmen allt närmare..
Nu är egentligen sensommaren min favoritårstid, våren är så isandes kall här på Ö'a för vattnet runt om oss är så nerkylt, sensommaren är så ljuvligt varm o skön o även tidig höst.
Men att se den skira grönskan i början av maj är underbart..

HA EN BRA DAG !!

Kommentarer

Populära inlägg