En tisdagskväll....



... kan man tillbringa på många sätt, jag tillbringade den på akuten...
Det behövs inte många timmar från att man är frisk tills man är sjuk....

Jag städade färdigt det jag skulle i mån förmiddag, vilade en stund o gick sen till gymmet.
Mådde inte så bra ef konditionspasset så jag kortade ner mitt styrkepass för benen o körde de stora muskelgrupperna som var viktigast.

Mådde ugget när jag kom hem, fruktansvärd huvudvärk o mådde illa så jag la mig på spikis o sov 1 tim, vaknade, rullade av o sov ytterligare 1 tim utan den.

Mådde hyfsat så jag duschade o klädde på mig sköna kläder men var lätt illamående o frös inifrån.
Insåg jag inte orkade laga middag så jag gick till hamburgerhaket runt halv 7 o tog en hamburgare o en cola.
Inga pommes el dressing el annat fett.

Var hemma i 45 min så kräktes jag upp dom 57 kr i form av hamburgaren o colan.
Somnade o vaknade mitt i natten, trodde kl var sådär runt halv 5 på morrn men den var bara halv 1 på natten :(

Hade 38.2 i feber så jag tog ett glas vatten o 2 alvedon men det kom i retur ef bara 20 min... :(
Somnade dock om o sov till tidig morgon, då gick jag upp o åt en macka o lite havremjölk.
Mådde rätt "ok" ända fram till 10 tiden igår förmiddag, då började smärtan o trycket i mellangärdet stiga så jag fick ringa återbud till af, skulle ju varit där o skrivit på papper inför praktiken.

Hann inte mer än lägga på luren så kräktes jag våldsamt, 4 ggr på en halvtimme, då kom ju frukosten upp oxå... :(
Hade våldsam kramp i ´mellangärdet, en sprängande smärta så jag trodde jag skulle gå av på mitten.
Då började jag fundera på om det verkligen var magsjuka..

Somnade nån timme av utmattning men hade ff ont men drack lite proviva o åt en macka.
Runt 3 tiden så började jag känna tendens till kramp igen o jag har haft mycket smärta genom åren av både galla o njursten så jag vet hur det känns. Hade lätt feber hela dagen igår.
Ringde VC vid halv 4 men det tog en timme innan dom ringde upp, men då fanns ju inga tider kvar för dagen så hon sa åt mig att ringa 1177 vilket jag gjorde.

Hon sa åt mig att åka till akuten o frågade om jag hade nån som kunde köra mig men jag sa att jag var ensam o fick köra själv men det fick jag inte så hon sa åt mig att ringa ambulans.

Men hallå??!! Ambulans???
Jag var ju trots allt inte döende även om det kändes så på förmiddagen..
Kändes minst sagt dumt/onödigt att uppta en ambulans för det men jag hade inget val..

Så jag fick ju ringa en ambulans så dom hämtade mig, gav mig varmt dropp i ambulansen på väg in.
Ef mer än 24 tim utan att ha fått behålla varken vätska el mat så är ju venerna mjuka o sladdriga så det tog 2 försök innan hon fick i nålen :((

Dom tog ett gäng blodprover när jag kom in o sen var det att vänta på svaren...
Jag trodde jag fått nå sten el grus i gallvägarna för så specifik smärta i just det området under hö revbensbåge brukar man inte ha i vanlig magsjuka.
Då brukar man dessutom vara dålig i magen även om man kräks..
Gallblåsan togs bort okt-99 när jag var gravid med sonen i 7e mån så den finns ju inte men gallsystemet med i sig är ju kvar med gångarna o det kan ju täppa sig även där.

Proverna visade förhöjd infektion samt ena levervärdet var lite förhöjt men han menade att det trots allt nog var vanlig magsjuka så han skickade hem sent igår kväll men jag undrar det...
Visst, jag är ingen läkare men jag känner min kropp väldigt väl ef alla sjukhusvistelser med både gallsmärta o njurstenssmärta så jag vet hur det känns.
Min journal på den tiden på kirurgen var som en halv bibel...

Jag har sovit inatt, illamåendet har släppt men jag har ff ont över gallvägarna, är öm o det stramar lite.
Tror iaf att dom på nåt sätt är inblandade, ant har dom gett uppkomsten till kräkningarna el så har dom blivit retade/irriterade av magsjukan för den smärtan jag hade igår förmiddag är inte vanlig magsjuka kan jag säga, så mycket vet jag...

Åt lite när jag kom hem, drack proviva o en liten macka o jag ju fått behålla det.
Får försöka äta små mål under dagen när magen varit utan mat så lång tid för att inte överbelasta den.
Skulle ju åkt till en vän idag men idag orkar jag inte, får se imorrn el fre.
Vi skulle åka på dans på lör, får se hur mycket ork som finns, om det blir nåt.
Orkar jag inte köra el vädret är för dåligt så finns det tåg o buss isf.

Men jag får ta en dag i taget, idag blir det vila o försöka äta små mål med "snäll" mat för magen.

Tack för alla "krya på dig" hälsningar o omsorg !!

HA EN BRA DAG !!



Kommentarer

  1. Du får krya på dig.
    Hoppas att det ger sig!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Usch! Men vad skönt att du är hemma igen. Det låter lite som akut matförgiftning tycker jag...fruktansvärt. Det hade jag ett år på min födelsedag eftersom jag "bara" skulle göra det enkelt för mig och äta pizza till lunch. Hela familjen blev sjuk. :-(

    SvaraRadera
  3. Usch då!! Det låter inte alls roligt! Skickar mängder med kryapåkramar. Och du Lena, en tanke slog mig: du kanske inte skall gå och träna när du mår "sådär". Det är inte bra för kroppen. Och jag kan tänka mig att du inte är en människa som håller på hela tiden och känner efter hur du mår, så när till och med du säger att du mår "sådär" då ÄR det verkligen inte bra! Du måste vara rädd om dig. Även om träning ÄR fruktansvärt roligt och man ser resultat - det kan också resultera i annat..

    Ta hand om dig! Kram

    SvaraRadera
  4. Det där låter inte bra du. Kan levern vara ansträngd? Men de tog ju prover... ta det lugnt nu, bara vila. Nåt är galet. Kram.

    SvaraRadera
  5. Krya på dej !

    Ha en fin dag!

    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg