Idag för 1 år sen...



... var jag in Italia...
Oh-la-laaaa~~


Då satt jag här, vid kanten av Gardasjön o njöt i solen...


Smaskade i mig en helt otrolig "Frutti Di Mare.." =))


Deras glassar är som en mindre middag, kostade lika mycket som pizzan, 6E =))


Sååå fantastiskt gott !!!
Jag var ju bara TVUNGEN att plåga i mig den.. ;)

Tyvärr kunde jag inte stoppa ner denna underbara häst i resväskan =))
Ajjm inn lööööööööv.. =))
Han var "bara" värd 1 mille...
I DOLLAR !!



Jag fick ju ½ biljett till Sicilien av dottern i julklapp o hade velat åka nu men det är svårt.
Inte förräns nu börjar det bli varmt därnere (Medelhavet tyvärr..) o om nån vecka drar det igång för oss därute.
Bad tajjming kan man säga :((

Den 29e kommer tornen till vindkraftverken o samtidigt kommer 30-50 danskar för att bygga dom.
Tornen kommer vattenvägen fr Holland.
(För den oinvigde så ska det byggas 16 vindkraftverk 6 km utanför Kårehamn..)

Dom bor ju därute o jobbar skift.
Plattformen/riggen som används för att bygga tornen har 6 stödben, den kommer hissas upp på dom.
Total höjd på hela spektaklet blir
ETTHUNDRATJUGOMETER !!

Kvälls/nattetid kommer den vara upplyst av tusentals lampor så den kommer synas fr land.
Dels jobbar dom 24h/dygn o sen för  båt o flygtrafik.
Detta i sin tur drar med sig guidade turer för "viktigt" folk såsom Naturvårdsverket, Vildmarksnåntingtjosan osv..
Så vi har några bokningar i Maj m luncher för större sällskap.
Sen drar det säkert till sig vanligt, nyfiket folk m kikare o dyl så nu blir det snart lite mer liv o rörelse där nere.
Så att ge sig iväg nu är inte så lätt.
Å jag behöver pengarna... :((
Hoppas jag kan åka i början på sept, då är det fft varmt o skönt där nere, hetsen/stressen har lagt sig för oss osv.

Dagen bjuder på en hel del...
Ska baka Mallas chokladkakor till 15 åringen på sön.
Ev nån mer kaka...
Hon har ju beställt smörgåstårta så jag behöver inte så mycket mer än det o vanlig tårta, får ringa henne ikväll o höra vad hon vill ha för tårta.
Ska lägga på golvmattan på balkongen o göra klart därute.
Solen var framme på morgonen men nu har den försvunnit.
Det är lite soldis men jag hoppas det klarnar upp o att solen kommer tillbaka så jag kan få en stund i solen idag.

Är ju ledig ons-tors, fre-lör blir långlånga dagar då bossen + fru är bortresta.
En repa på mina inlines hade jag oxå tänkt o sen gymmet.
Ikväll ska jag på 60 års uppvaktning, min "egen" bilmekare fyller år.

Sonen har namnsdag idag, det är Elias.

Elias kommer fr hebreiskans Elijah, som tolkas "Jahve är Gud".
Öööh...ok...
Ca 24 000 heter Elias, omkring 16 000 har det som tilltalsnamn.
Elis är den svenska formen av Elias

Även min nu bortgångna mormor fyllde denna dag.

Imorrn blir det att städa av lite inför helgen så jag vet vad jag ska fylla dessa dagar med..
Middag idag blir laxpasta, ska försöka återskapa den vi sålde förra året på den restaurangen jag jobbade på då.
Lyckas jag lägger jag ut recept =))
Men nu ska jag ha frukost...

Smörgåstårta a la Blondie =))



HA EN SKÖN ONSDAG !!


Kommentarer

  1. Gud så härligt det ser ut! Skulle så gärna vilja åka till Italien!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadu, Therese, det var 1a gg jag var i Italien =))
      Det är ju "lagom" avstånd för oss här i Norden dessutom.
      Gillar man mat o desserter så är det himmelriket =))
      Tur inte jag bor där, dottern är smal som en vandrande benhög..
      Så hon behöver verkligen kalorierna.
      Ha en bra dag !!

      Radera
  2. Jaa, jag kommer ihåg alla dina fina bilder från Italien! Visst är det vackert där? Det låter inte alls som en dum idé att åka i september. Då är det fortfarande skönt där och mindre turister..

    Det låter för övrigt som om du har fullt upp. Födelsedagar och jobb. Träning. Kan förstå att det blir mycket att göra på jobbet nu, i och med alla arbeten som skall utföras där.

    Ta hand om dig! Kram

    SvaraRadera
  3. Dom här är enkla om du vill röra hop fler kakor. Blir godast med smarties tycker jag.
    Ha en bra dag.

    Choklad eller smartieskakor


    ca 40 st

    sätt ugnen på 175 gr
    1 chokladkaka eller en påse minismarties
    150 g smör
    1 dl socker
    2 ägg
    3 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver

    * Hacka chokladen
    * Rör smör ihop med sockret.
    * Tillsätt äggen
    * Blanda vetemjöl med bakpulvret och rör ner i smeten.
    * Släng i choklad/smarties.
    * Klicka ut små klickar på bakplåtspapper och skjuts in i ugnen!!!
    *Gräddda ca 8 min
    *Låt kallna på galler.

    SvaraRadera
  4. I september e de ljuvligt runt medelhavet o dom trakterna, vattnet varmt o alla frukter mogna.
    Vi åker till spanska fastlandet i september.
    ha de Fia

    SvaraRadera
  5. Hej Blondie! Va med i Barran och berätta om ditt bloggande!

    Johan Nordström, reporter Barometern. 0485-43386.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg