Idrottsgalan....


.... presenterades ju igår på SVT1.
För 15e året i rad o se, det visste jag :D
För när allra, allra 1a idrottsgalan visades 17e Jan -00 så satt jag alldeles övergravid i korridoren på BB i Kalmar o väntade på att bli inskriven.
Å i brist på annat så tittade jag på det då...
Men E väntade ju tills d 22a med att bli född...

Mitt nästintill totala ointresse för sport till trots så zappade jag lite av o till på det igår kväll.
Frida's "tal" var starkt gjort av henne.
Hon tappade bort sig i början, om det berodde på att hon var rörd elr om det var till följd av hjärnskadan är ju svårt att säga.

Zlatan var ju nominerad i 3 klasser men fick inget pris detta året.
Jag gav ju svågern o Kärleken boken om Zlatan i julklapp o nu har även jag läst den.
Jag la ingen större vikt vid alla namn på fotbollsspelare han radade upp utan det var historien om honom o hans prestationer o framgång jag ville läsa om.

Ja, vad ska man säga?? :)
Att han är något alldeles extraordinärt o det har ju även jag förstått via alla rubriker genom det sista 12-13 åren.
Uppvuxen i en ganska så emotionellt dysfunktionell familj.
Så länge det inte gällde liv elr död så fick han klara sig själv så gott han kunde.
Var väl inte alla ggr så lyckat...

Fruktansvärt att läsa hur skriande hungrig han varit under uppväxten o tonåren.
Han är ju 1.96 lång, han var mager som en skrika som man brukar säga....
Å detta var alltså under -80 o -90 talet....
Man kan undra var det sociala skyddsnätet som det så fint heter fanns??
Men i Rosengård i Malmö existerar det nog inte...

Hans berättelse om hur han snodde cyklar för att ta sig till fotbollsträningarna, hur andra föräldrar skrev listor för att få bort honom fr laget, hur han alltid fick sköta allt ensam, aldrig att hans pappa kom o tittade på nån match osv berörde mig.
Men som han skrev, hans pappa hade fullt upp med sitt, med kriget i forna Jugoslavien, att inte veta om vänner o släkt levde måste vara fruktansvärt

Hans berättelse om när han träffat Helena, hur deras relation började, hans tankar om att hon var 11 år äldre, hur han var så sjuk en jul, ringde o frågade om han fick komma till henne för han orkade inte vara hemma där det var totalt kaos.
Det var 1a gg han såg en svensk film, "Beck".
Han hade inte en aning om vad det var för nåt...
Då kan man tänka sig hur det ser ut i förorterna där dom lever sitt eget liv i en miniversion av landet dom lämnar, varför inte integrationen fungerar.

Hur han betalade småkillar för att sno bollen för honom hemma på mammas gata, man kan luras tro att han bara glidit in på en räkmacka men fy faan vad han slitit för att nå dit han är idag.
Givetvis har han en talang som är nåt utöver det vanliga men han har slitit hårt oxå.

Känslan att bli vald till Malmö FF's elitlag, av att se sin pappa för 1a gg vid sidan av fotbollsplan, sen dess har han följt ALLT o klippt ur allt som skrivits om Zlatan. 
Ensamheten i Ajax som var hans 1a utlandsklubb, hur en manager lurade honom, "resan" till Juventus, den totala lyckan att få komma till Barcelona som var hans drömlag som förvandlades till ett år av svart ångest.
Att bli så utfryst fr dag 1 av tränaren o lättnaden att komma därifrån.

När han skulle presenteras för ett av lagens fans, jag kommer inte ihåg vilket.
Hur han går in på planen inför 60 000-70 000 fans o alla skriker hans namn...
Jag tror inte nån kan förstår känslan hos honom som kom fr Rosengård, vad han kände när han stod där...

Men italienarna är ju lite speciella i sitt förhållningssätt till fotboll, det är mer än livet själv för dom.
Han beskriver flera otäcka händelser där det dels försökts elda utanför deras hotelldörr o även Helena har blivit attackerad.
Dom drar ju sig inte ens för att ge sig på anhöriga.

Vanmakten han kände när Maximilian var nyfödd o blev så sjuk, när han opererades akut för annars hade han dött.
Han hade nåt fel på magsäcken.
Hur Helena var ensam på sjukhuset, hon som knappt kunde språket så bra, fick skriva på papper hon inte ens visste vad hon skrev på men han klarade sig som tur var.

Men han berättar även en del dråpliga händelser, hur folk beter sig/reagerar när de ser honom, när de upptäcker att det är han :))
Men hallå??!!
Han är bara människa....

En stark bok även för en sån som jag som har så bristande sportintresse.
Jag tror inte vi förstår hur ofantligt, gigantisk stor han är utomlands.
Jantelagen regerar i Sverige men som tur är så påverkade den inte en lång, mager kille fr Rosengård...
Man kan inte annat än beundra honom, för hans talang o målmedvetenhet att komma dit han är idag.
Mycket dumheter på vägen oxå men det är väl Livet...

Även intressant att få en inblick i världen bakom fotbollsarenorna, om "silly season", att transferfönstren stängs sista aug.
Att som spelare inte veta om du blir såld elr ej...
Allt "hyschhysch" om spelarövergångar..

Att vara en av världens dyraste övergångar, 700 miljoner kronor !!!
Att fråga sig själv om man (elr att NÅGON..) kan vara värd så mycket pengar...

Jodå, jag tycker det är kul när det går bra för Sverige i sport/idrott.
Jag gläds verkligen när det vinns VM-guld o OS-guld men den fanatiska hängivelse många visar begriper jag inte.
Det är en SPORT !!!!
Det handlar inte om liv elr död...
Allt kretsar om sport vissa perioder, allt flyttas fr tv-tablåerna för sport ska visas.
Jodå, man överlever men det är fanatismen som jag blir extremt irriterad på....

Det finns ETT enda sportevenemang som jag ser fr början till slut o det är Vasaloppet.
En tradition jag fått med mig hemifrån.
Man känner historiens vingslag, ser alla tusentals åkare vid startfållan i Sälen, DET är magiskt nästan.
Å det är ju inte en kilometer elr 2 dom åker, det är NIO f*cking, jävla MIL !!!!
I år går det sön 2a mars o befinner jag mig inte på en annan planet elr nåt händer så ska jag se det även i år.

Händer idag då??
Tja, frukost o en dusch närmast...
Gick en sväng på stan igår, ska in o prova ett par plagg jag såg på rea igår.
Elr ett plagg var på rea, det andra var vårnyhet.
Kaaaanske en sväng in till storstan, jag får se vad det blir.
Mildare idag, ligger på nån plusgrad till skillnad fr gårdagens bistra kyla.


Sköna tattoos ;)

HA EN BRA DAG !!!!


Kommentarer

  1. Ja du, jag håller med om Zlatan - även om jag mycket väl kan relatera till hans uppväxt och om jag visste redan innan precis hur han haft det - boken är faktiskt läsvärd! Kul att du tyckte om den!

    Hoppas din vecka är bra!
    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg