The Perfect...

...... Housewife is back !!
Fredag idag.......

Igår så var jag ju på sjukan o sen bakade jag o lagade mat resten av tiden.
Jag fick ju recept på receptfri hostmedicin o den hjälpte effektivt kan jag säga.
rethostan la sig ganska omgående o jag har sovit inatt o sov till halv 10 innan jag klev upp.
Har varit vaken nån kort stund bara på morgonen men nu är det dags att börja dagen.

Det var gott med nybakat bröd till frukosten, gjorde mitt "surdegs" bröd igår o på begäran kommer receptet än en gg....


Skållning:

1,5 dl rågsikt
2 dl kokande vatten.
Slå det kokande vattnet över rågsikten o rör till en slät smet o låt stå 1-3 dagar.

50 gr jäst
4 dl vätska, vatten, mjölk, öl...
(jag tog silat skinkspad fr frysen..)
1 dl nat.yoghurt
½ dl rapsolja
½ dl farinsocker
2 tsk salt
ca 15-16 dl rågsikt

Smula jästen, värm vätskan o yoghurt till 37C.
Häll över o låt jästen lösa sig.
Tillsätt skållningen samt öv ingredienser o mjöl till en slät, smidig deg.

Låt jäsa i 35 min.
Knåda ihop på bakbord, dela i 2 delar o forma varje till en avlång limpa.
Lägg på längden i en mellanstor långpanna klädd med bakplåtspapper, pensla gärna olja mellan bröden så är det lättare att dela dem sen.
Låt jäsa i 30 min, sätt ugnen på 250C.
Sätt in bröden o sänk genast till 200C o grädda i ca 35 min.
Bröden är klara när man knackar på dom o det låter ihåligt.
Lägg dom på galler o svep flera bakhanddukar runt dom o gärna en frotté handduk ytterst.
De ska svalna L-Å-N-G-S-A-M-T, gärna u natten för då utvecklas en enorm arom.
Detta bröd är spec gott till julskinkan.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Gjorde en cowboygryta igår o fick frågan om receptet så här kommer även det...


Cowboygryta:

400 gr färs,
( jag tog rådjursfärs)
100 gr stark korv, t ex chorizo
1-2 msk smör
1 röd pepparfrukt
2 gula el röda lökar 
(vilket man föredrar..)
1 brk kidneybönor
1 brk hela tomater
1 tsk salt
1 krm svartpeppar.

Fräs färsen smulig i smör.
Dela korven i bitar, skär den skalade löken i smala klyftor o finhacka den urkärnade pepparfrukten.
Blanda ner korv, lök, pepparfrukt i färsen o låt fräsa runt lite.
Tillsätt tomater o avsköljda kidneybönor o låt småputtra en stund.
Smaka av med salt o peppar.
Vitlöksbröd är gott till !!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Har fortf färs kvar som jag ska tillaga idag.
Jag ska göra bl a köttfärssoppa.
Köpte hem 2 pkt chorizo så det blir en Het Vilda Westerngryta till middag idag.
Recept kommer imorrn....

Nu ska ner till mina föräldrar o städa av deras golv.
Blev ingen städning här hemma igår, sparar det nog tills imorrn tror jag.

HA EN BRA FREDAG !!

Kommentarer

  1. Tack för receptet på cowboy då jag frågade efter det, bakningen, nja, kan ju försöka men det blir inte som jag vill av ngn anledning, hehehe
    ha de Fia

    SvaraRadera
  2. Jätteinspirerande med recept. Det behövs!

    SvaraRadera
  3. Det brödet måste jag prova.
    Bakade dina brödkakor med morot i förra helgen och de var jättegoda! Måste börja baka lite mer bröd. Hembakat är ju så mycket godare!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  4. Brödet ser smaskigt ut : )
    Kan du sprida tipset vidare om den där hostmedicinen. Känner att jag gärna skulle vilja sova någon natt nu : )
    Kram Shine

    SvaraRadera
  5. Westerngrytan ska jag testa, men för oss blir det med älgfärs.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg