Ny vecka, ny matsedel....


Å den lyder följande:

Mån- Lufsa
Tis- Tagliatelle, köttfärssås
Ons- Potatis/palsternackmos, kryddkorv
Tors- Pot.soppa, havrepannkakor m lönnsirap.. Mmm... :)
Fre- Ugnsrostade rotfrukter, kotlett
Lör- Rådjursstek, klyftpot, rödvinsås, sallad
Sön- Ris, stor nötfärsbiff, hemgjord chilisås, grönsaker.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Potatis/palsternackmos:

Skala pot o palsternacka. Dela palsternackan o koka tillsammans med potatisen tills det är mjukt. Tillsätt lite smör o mjölk till ett mos med önskad konsistens. Strö över lite persilja o servera till kryddkorv, ex kabanoss, chorizo el dyl.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Havrepannkakor:

5 dl havregryn
2 tsk bakpulver
7½ dl standardmjölk
3 stora hopvispade ägg
1 1/4 dl vetemjöl
1 nypa salt
1 msk jordnötsolja (jag tar rapsolja)
smör el olja till stekning
Lönnsirap, apelsinskivor el annan frukt.
Ev lite florsocker

Häll havregrynen i en stor skål m bakpulvret. Tillsätt mjölken o låt svälla.
Tillsätt äggen, oljan, mjöl o salt. Låt degen vila 30 min o stek sedan pannkakorna i liten stekpanna tills de är gyllene. Servera med önskade tillbehör.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ugnsrostade rotfrukter:

Morot, palsternacka, sweet potatoe. 
Rapsolja till långpannan.

Skala o dela rotfrukterna i lagom bitar, ej för små, då blir det mos av det. Undantaget morot, dela i mindre bitar än öv rotfrukter el sätt in dom 5-7 min innan de öv tillsättes då dom är hårdare. Rosta i 225C ca 15-20 min.
Stek kotletten o servera med nån grillsås.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jahupp, då var det måndag igen.....

Alla är utfodrade, barnen har gått till skolan. 

Nu ska jag strax göra bananmuffins med nutella i. Har nååååågot övermogna bananer i skafferiet som sett sina bästa dagar så det är perfekt.

Kanske tvätta barnens rumsfönster nu på förmiddagen o byta gardiner o sen en timme el 2 i solen på balkongen. Igår var det isandes, isandes kallt i vinden så det gick inte. 

En tur med lilla Sockerpärlan under dagen får det bli oxå, en dusch o sen middag. Kvällen tillbringas i skolan, först är det visning av paviljongerna de går i. "Riktiga" skolan renoveras sen förra nyåret så flytt blir i början på juni så till hösten får dom en helrenoverad skolan att komma till. Sen är det föräldramöte i resp klassrum så där försvinner nog 2½ timme cirkus....

Har tyvärr sovit lite för mycket på soffan så nacken protesterar en aning.... :(

HA EN BRA MÅNDAG!!


(Å herregud vad man ska behöva utstå med dessa barn....  *suck'..)

Kommentarer

  1. Havrepannkaka lät spännande.

    Sidvyer är hur många som läst och bokstäverna menar jag de man fyller i när man skrivit sin kommentar. De går att ta bort på inställningar ang kommentarer. Jag vet inte varför de finns där de där bokstäverna

    SvaraRadera
  2. Lyckades inte läsa Tranan-texten i iPhonen - testar senare i datorn :). Kram

    SvaraRadera
  3. Hmm, onsdag och torsdag kommer jag nog förbi den här veckan ;-) Och så hoppas jag få bananmuffins med nutella som efterrätt....

    SvaraRadera
  4. Lufsa... nu är jag där igen... jag har frågat om det förut. Kommer inte ihåg. Ätr det samma som "kärrningbrådska"? (Pytt i panna på rester enligt By-mål) =D

    SvaraRadera
  5. Nej men vad söt :) kul att du tittar in :) hoppas du har det bra tjejen nu kallar sängen ....kram ta hand om dig

    SvaraRadera
  6. Tack för inspiration till en inspirationslös! Och hoppas att din nacke blev bättre under dagen.

    Kramar

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg