Tråk-tisdag........

..... är det sannerligen idag.
Måste sparka igång Den STORA vårrensningen. *suck*..

Bara en dryg vecka tills jag börjar jobba, inte för att jag kommer jobba ihjäl mig den 1a tiden men sen händer en del annat om helgerna osv o jag tycker om att komma hem till ett hem som är i ordning.

Å så försvinner 6 dagar ang resan till Italia, oh-la-la~~~~ :)

Dammsuga kökslådor o tvätta barnens fönster ska jag iaf göra idag.
Även om nacken protesterar.....

Riva ur alla jackor ur garderoberna o prova, det som inte passar ska till Ria el Kupan el dyl.

Kan meddela att bananmuffins med nutella i är goda, livsfarligt goda.... :)
Snabbt in i frysen med dom... :)

Pipan frågade om Lufsa'n igår o här kommer ¨receptet för den som är nyfiken.
Tycker man om potatis o fläsk så tycker man om Lufsa:

6 bitar, ca 3 prt

8-10/11 potatisar beroende på storlek.
2 ägg
ca 2 dl mjölk
ca ½ dl vetemjöl
ca 2 tsk salt.
Skivat fläsk

Vispa ihop ägg, mjölk, mjöl o salt till en klumpfri smet. Riv potatisen på rivskiva till matberedaren.
Blanda ner potatisrivet i äggsmeten o blanda ordentligt. Är det tjockt så ha i en skvätt mjölk till.

Häll upp i smord mellanstor långpanna, täck med fläskskivor.
Grädda i 225C ca 40-45 min.

Låt stå 5-7 min för att "stanna" sig innan den skärs upp i bitar.

* Man kan ha fläskskivor i botten oxå men dom blir typ kokta o lite halvslemmiga så jag steker upp de fläskskivor som blir över o serverar vid sidan om.
*Många vill ha lingonsylt, dock INTE jag. Men sonen har det alltid o tonåringen kan ha vilket som. "Krösamos" är ett småländskt påfund... :)
*Serveras med fördel med kall mjölk.
* På sö.Öland kallas det för Råriven pannkaka..

* Det finns lika många recepet på Lufsa o Kroppkakor som det finns öländska matmor.. :)

Nu lbir det en cykeltur till affären o sen får dagen börja.

HA EN BRA DAG!!

Kommentarer

  1. Ja, jag gillar potatis och fläsk :-) Ska prova.

    SvaraRadera
  2. Härligt att få börja jobba! Konstigt hur det är när man vet att man snart inte har tid längre. Då måste man göra ALLT.

    SvaraRadera
  3. Vad kul att börja jobba :)
    Här är det en tråktisdag verkligen....inget bra väder..
    Som tur är far jag snart till frissan :) Bara o klippa, men i alla fall!

    Ha i alla fall en fin dag!

    Kramar

    SvaraRadera
  4. Hoppas dagen har varit till belåtenhet!

    SvaraRadera
  5. Hahaha, jag förstod att de där muffinsen skulle vara dödligt goda!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg