Vintertider bye, bye....



.... får vi säga ikväll, imorrn är det 
Sommartider, hej, hej....

Glöm inte att dra FRAM klockan en timme när ni lägger er ikväll, annars kommer ni 1 tim försent imorrn!!

En underbar dag igår, idag ingen sol än så länge. Satt 2 tim på balkongen o solade så det gör inte så mycket om det inte blir sol idag, då kan jag få annat gjort...

Gårdagens skörd från Köket blev 65 st köttbullar, 3 limpor med Ungerskt lantbröd o typ 300 L hemgjord musli... Eeeh.... ska nog halvera receptet nästa gg... haha!!

Inatt kom Tranan till barnen o se vad dom fick i mössorna på balkongen.... Tonåringen valde ju den absolut största hatt hon kunde hitta.. *sss*...


Den gamla sletna, ruggiga Tranan tappade tom nån fjäder när hon stökade runt där ute i natt... ;)

Å se vad JAG fick av mannen igår, en underbar matta till balkongen. En båtmatta faktiskt med "nuppar" på baksidan för att vattnet ska rinna bort om det regnar. Ibland är han riktigt bra att ha ;)


Här kommer receptet på muslin, den heter egentligen Capellagårdens musli. Capellagården är ett ställe på sö.Öland som bedriver odling av div sorter o även försöker få fram nya.



  • 7 dl havregryn
  • 7 dl rågflingor
  • 2 dl solrosfrön
  • 1 1/2 dl hackade nötter och mandel
  • 2 dl vetegroddar
  • 2 dl kokos
  • 2 dl sesamfrön
  • 1 dl linfrön
  • 2 dl råsocker
  • 1 1/2 dl olja
  • 1 1/2 dl vatten
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1/2 tsk salt

Gör så här

  • Blanda alla torra ingredienser i en stor skål.
  • Sätt ugnen på 200 grader.
  • Vispa ihop olja, vatten, vaniljsocker och salt. Häll vätskan över grynen i skålen. Blanda och fördela i en långpanna. Rosta cirka 20 minuter i ugnen. Blanda och rör runt müslin på plåten var 5 minut. Förvara den färdiga müslin torrt i en tät burk.
  • Mina avvikelser:
Jag skippade vetegroddarna.
Tog 1 dl av vardera nötter o mandel ist.
Skar ner på sockret till ½ dl.
Tog ½ dl olja o 2½ dl vatten ist.
Tog 1 msk vaniljsocker, jag skakade ihop allt i shakern ist för att vispa.
Å så slängde jag i 1 dl havrekärnor o några pumpafrön jag hade skramlandes i en påse.
Det tog nästan 40 min att få det torrt o rostat.
När allt var kallat o torrt så blandade jag ner en Sun Maid Fruit and Berry mix för att få lite fruktsmak.
Provsmakade igår kväll o den var alldeles ljuvligt god!!


Men vi kommer kalla den för Moster's Musli för jag fick receptet av henne. (Barnens moster alltså..)



Idag blir det köksfönstertvätt, det hann bli mörkt igår innan jag var klar i köket. Ville inte göra det innan jag stekte alla köttbullar. Rensa hatthyllan blev heller inte av men det ska jag göra senare. Nu är det nog dax att dra på sig lite kläder o ut med Lilla Sockerpärlan på morgonkiss i parken.

HA EN SKÖN LÖRDAG!!

Kommentarer

  1. Jag brukar också göra egen musli så jag får en utan socker. Och jag vet inte hur jag ska fixa omställningen till sommartid - men å andra sidan har jag vaknat klockan 5 varenda morgon i en vecka i alla fall, så.

    SvaraRadera
  2. Oj vad pysslig du är!! Själv överlåter jag allt sådant t ngn annan - Men jag äter gärna :D. Va? Nu har jag missat .. Tranan?? Berätta gärna :). Ja det skall bli kul m bröllop i sommar - känns som att alla gift sig redan, men IKKE ;). Ha en fin lördag! Vi still hostar.. Hm! Kram :)

    SvaraRadera
  3. Den muslin verkar jättegod! Kanske hade jag låtit bli frukten. Jag gillar inte torkad frukt. :)))

    Flytta fram klockan ja.. Hmm.. Sådär tycker jag om det. Men,men.

    Hoppas du får en härlig lördag! Kram

    SvaraRadera
  4. Hur tusan orkar du rulla så många köttbullar? Du borde ha matdiplom. Och sommartid gillas ICKE. =)

    SvaraRadera
  5. Bra att du påminner om tiden..de hade jag glömt...även om jag inte tror att hästarna misstycker på en timma eller så...

    SvaraRadera
  6. Ohh, jag saknar redan nattens förlorade timme...

    SvaraRadera
  7. Jag säger som Pipan du skulle ju ha ett matdiplom.
    Det där med tranan undrar jag vad det är för något. Är det något som du har hittat på eller är det en Ölands sed?
    Kramar i massor duktigaste du / Jane

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg