Vad blir det för maaaaat??


Jo, denna veckan blir det:

Mån- Stekt pot, korv/kött, ägg...

Tis- Ugnspannkaka, apelsinmorotssallad

Ons- Pasta o "mammasås"..

Tors- Champinjonsoppa, baguette
Äppelflan m vaniljsås

Fre- Hamburgare

Lör- Grillspett, klyftpot, grek.sallad

Sön-  Kinawok, ris, sötsur el jordnötssås.

HOPPAS DET SMAKAR!!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Mammasås:

Strimlad skinka/bog
Gul lök
Champinjoner, färska el burk
1 brk minifraiche
Lite soja o persilja

Krydda skinkstrimlor m grillkrydda o fräs några minuter. Ta upp o fräs strimlad lök o champinjoner, häll tillbaka köttet. Slå över minifraiche o ev lite svampspad om burkchamp. används. Låt småputtra några minuter, smaksätt med soja o strö över persilja.

Servera med pasta.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Champinjonsoppa 2 pers:

200 gr färska champinjoner
½ gul lök
1 msk smör
salt peppar
2½ dl vatten
2½ dl mjölk
1 grönsak.tärn
1½ msk mjöl
1 tsk timjan el 2 msk hackad färsk

Hacka svampen o fräs med strimlad lök, strö över salt o peppar. Lägg över i en gryta.Häll över vatten, buljongtärn, mjöl o koka upp under omrörning. Sjud 5 min.
Tillsätt mjölk o koka upp. Smaka av med kryddor.

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Äppelflan:

1 fyrkantig smördegsplatta/pers el dela en avlång i 2 delar.
Mandelmassa
1 äpple
Lite apelsinmarmelad

Skåra en cm bred kant runt om på smördegsplattan.
Riv över lite mandelmassa.
Dela o klyfta äpplet i tunna skivor o lägg ett vackert mönster på plattan innanför "kanten".
Grädda i 225C ca 15 min tills kanten höjts o fått fin färg. 
Pensla över lite marmelad för fin glans. 
Servera omedelbart med kall vaniljsås el vaniljglass för den som önskar.

******************************************************************************

Jepp, då var det måndag. 
Igen.........

Efter gårdagens minst sagt hektiska dag ska jag ta det lite lugnare idag.
Frostade ju av frysen igår kväll o bakade gott rågbröd som jag delat o fryst in nu på morgonen.

Väntar lite med motionsrundan idag, ska ju bli sååå varmt o skönt lite senare sades det igår men här blir ju alltid lite kyligare. Kanske jag kan sitta på balkongen i solen en stund idag.

En sväng till affären får det blir när veckans reklam kommit. Tänkte baka rågrussinbullar sen oxå.  Men utöver middagen får det bli det enda idag.

Fick ju jobb igår för er som inte redan vet det.
Var på anställningsintervju o blev erbjuden jobbet o jag tackade ja.

I år får jag verkligen ett jobb jag brinner för, få jobba med mat i olika former. Som vanligt är för o eftersäsong det mysigaste men högsäsong går det oxå, det är så kort tid.
På en av de vackraste platser jag vet på Öland, Sandvik på no.Ö'a.

Längst ut på kajen, precis vid kanten av ett glittrande Kalmarsund. 
Kan man få vackrare arbetsplats???

Ska jobba i en fiskaffär/restaurang, i köket o kassa i huvudsak. 
Kanske det kan vara en väg in i matjobb i nån form ant en mindre restaurang el på annat sätt. Stora, flådiga restauranger är  jag noll intresserad av men en liten krog med några sittplatser där man kommer gästerna närmare vore jättekul.

Har halva lilla A's tavla klar, broccoligubben blev klar igår. Nu är det fr Rädisa kvar.. :)

HA EN BRA DAG!!



Kan ju inte låta bli, måste lägga in denna låten.
Mycket passande med tanke på mitt blivande jobb....

Vid en liten fiskhamn....




Kommentarer

  1. Åhh har jag missat att du fått jobb? I så fall grattis!!!!!!
    ha de Fia

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att du fått ett så bra jobb!!! kram

    SvaraRadera
  3. Vad kul att du fått jobb!
    GRATTIS!

    Kramen om

    SvaraRadera
  4. Tack för tipsen. Här blir det stekt falukorv, kokpotatis och peooarrotssås.

    SvaraRadera
  5. Grattis! Låter som ett perfekt jobb för dig, så glad jag blir!

    SvaraRadera
  6. Mums, kan man komma över :) kram/Diana
    Grattis till jobbet, blev lite nyfiken, vad för jobb?

    SvaraRadera
  7. Grattis! Va roligt att du fått jobb.... : )
    Visst är det gott med sol! : ) Jag satt en liten stund igår och hann få lite rosiga kinder : )
    Får se om jag dundrar in på den här sidan och börjar blogga.... händer inte mycket på Amelia.... de verkar inte göra något åt det vi vill och fler och fler försvinner. : ( Det ända jag vill är att se typ de 100 sista.... inte de senaste 8.... funkar det på denna sida?
    Kram och njut av sol och jobb!
    //Shine

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg