ABBA...


En av tidernas största popgrupp alla kategorier..
Å dom håller än idag...

Jag såg förstås del 1 av dokumentären om dom igår på SVT1.
Skönt att slippa en massa reklamavbrott :)
Just gårdagens program handlade mest om "Dancing Queen", rankad som den mest genialiska poplåt någonsin i uppbyggnad, sound mm.
De helt sinnessjuka bilderna fr turnén i Australien -77.

Tyvärr fick jag aldrig se ABBA live, syrran o jag grät krokodiltårar för att vi inte fick biljetter till Slottsruinen när dom var där.
Publikrekord, 5 000 pers..
Det höll sig till Carola gjorde entré, då var det nog 5 500 ef hennes vinst i Melodifestivalen o 3e plats i den europeiska.
(Idag ligger gränsen på 4 000 pers, stående publik, pga säkerhet).

Vilket år minns jag inte men det måste varit -75/76.
Vi satt hemma på trappan o lyssnade på det, våra föräldrar bor ju inte så långt fr slottet o med den musikanläggningen dom hade o rätt vind så vet jag att vi satt o lyssnade.

Helt ofattbart att en grupp fr lilla Sverige på den tiden kunde bli så ofantligt stora..
Men Stikkan visste väl vad han gjorde...

Sen följde "Fjällbackamorden.."
Kul med ny svensk deckare men likheten med paret i huvudrollerna till Läckberg/Melin var nästan lite larvig...
Hon författare o han polis..
Lite mer fantasi kunde dom väl haft...

Därefter så följde ju dokumentären om Roxette...
Lika osannolikt att ytterligare en grupp fr Sverige kunde bli så makalöst stora, 75 miljoner sålda album...

Kan ju säga såhär, 1a gg konstellationen Roxette stod på scen var i Björn Skifs "Badrock" i Borgholm, 80 talets motsvarighet till sedemera "Rhapsody in rock" o dagens "Diggiloo".
Alltså att en person som Skifs-Wells-Holm samlar gräddan av Sveriges artister o låter de spela nån egen låt o sedan covers o gör en hel show på sådär 3 timmar tillsammans.
Ibl med ett speciellt tema..

Själv såg jag dom 1a gg på scen på Strands gräsmatta på After beach, de gjorde nåt gästspel.
Hallå??!! Fattar ni??
AFTER BEACH PÅ STRANDS GRÄSMATTA !!!!

Det var innan de spelade för 30 000 pers nånstans i världen.. :))
Packat med folk så jag klättrade upp på nånting, typ ett elskåp el dyl för att se.
Vet inte om dom skulle spela på slottet senare el om det var nån "Badrocks" show kanske..
Dom spelade iaf "Neverending love.." vet jag..

Sedan valde de ju att göra en video med liveinspeln av "Listen to your heart.." fr slottet.
Helt fantastiskt vacker musikvideo...
Med inflygningen fr bron, upp mot slottet o över ruinen...
Så sinnessjukt med folk...


Jag kommer ihåg när de gjorde den, vilka skriverier i tidningarna o vilken gratisreklam för Öland..
Jag var nog inte på konserten men satt utanför om jag inte minns fel o hur helikoptern surrade o hovrade ovanför..
Vilka minnen man har fr den ruinen... :))

Så många ggr man stått däruppe, väntat i timmar, blivit genomsur in på bara trosorna i hällregn..
Kramp i vaderna dagen ef för man har hoppat o dansat..
Hes i rösten ef att ha "sjungit".. :))

För er som inte vet vad "Badrock" var så var det som sagt, 80 talets motsvarighet till dagens "Diggiloo".
Björn Skifs i samarbete med Bengt Palmérs var först ut med en sånt arrangemang..
Han höll sig ofta till samma musiker bl a var Little Mike alltid med o sen växlade artisterna.
Det var Sanne, "Malla" (Mats Ronander) o dåtidens stora svenska artister.
Ett år så la dom ALLA 9 konserterna här i ruinen så slapp de åka runt utan kunde ta med familj osv.
Vet jag var inne på Hotellet en sommarkväll (som då hade disko..) o där satt hela gänget i en soffa, Skifs, "Malla", Sanne m fl..

De bodde alltid på Hotell Borgholm medans Victoriadagen alltid la sina artister på Strand Hotell o gör än idag...
Skifs ägde ju ett hus i Åkerhagen i flera år där han bodde med sin familj under flera somrar.
Hans fru Pernilla satte ju upp barnteater på "Snickarpelles" kafé under flera år, bl a "Pettson o Findus".
"Snickarpelles" var en oas för sena nattvandrare, där man kunde slinka in o få en kopp kaffe el choklad, macka o bulle ef att ha gjort (oftast) Strand el Hotell Bghm el bara vandrat runt på stan under kvällen/natten...
Tyvärr finns det inte kvar längre, det är nog vinterträdgård där idag på Hotell Bghm.

Nu ska jag ha i mig lite frukost, sen måste jag röja i räkningarna.. :((
Äldsta dottern kommer tillbaka idag så ikväll ska vi ha kycklingpaj till middag.
Imorrn åker hon igen...

En rejäl pw-löprunda ute hade jag tänkt o ev ett pass rygg-ben på gymmet ef det.
Det är +3.5C ute så lite frisk luft vore skönt..

HA EN BRA TORSDAG !!






Kommentarer

  1. Åh av allt jag läste så lyser "kycklingpaj" starkast :), så sugen på paj blev jag nu. HA en härlig dag. Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för krya på mig hälsningen, de behövs, fyf..... vilken hosta.
    Ingen träning för mig på ett tag.
    ha de Fia

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg