WÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄH......

..... var det nån som gastade när hon fick sin sista spruta idag.. :)
Å det var så synd om henne såååå så hon var tvungen å följa med hem till mamma o äta lussebullar som plåster på såren :))
Jaja, nu är det gjort !!

Å all bakning är oxå gjord !!
Rågrussinfrallor, Bananpepparkaka o pepparkaksdeg.


Bananpepparkaka:

100 gr smör
2 dl socker
(jag tog 50/50 av strösocker o rörsocker)
2 ägg
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk ingefära
2 tsk kanel
2 bananer
½ dl kaffe
(jag tar mjölk..)

Rör smör o socker poröst, ha i äggen ett i taget.
Blanda alla torra ingredienser o mosa bananerna.
Ha i bananerna, mjölken/kaffet o till sist vetemjölsblandn.

Smörj o bröa en hålform ca 1½L.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen ca 1 tim på 175C.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Rågrussinfrallor:

50 gr jäst
5 dl kall mjölk
(jag tar öl..)
½ dl rapsolja
11 dl vetemjöl
3½ dl grovt rågmjöl
½ dl sirap
1 msk salt
2-3 dl russin

Lägg russinen i blöt i varmt vatten minst 20 min, gärna längre.
Smula jästen o häll över mjölken. Ta den inte direkt fr kylen utan gärna rumstemp för det underlättar jäsningen.
Tillsätt alla ingredienser utom russinen.
Kör till en smidig o elastisk deg som nästan e klar.
Då tillsätter du de avrunna russinen o blandar runt så de fördelas jämt i degen.
(Går lättare om man doftar över lite mjöl..)
Stjälp upp på bakbordet direkt o forma en platt kaka o lägg över bakdukar.


Låt vila/jäsa 1-2 timmar, man ser när degen är klar.

Sen ska degen "slås", man viker in kanterna mot mitten:

Å vänder den upp-å-ner:


Låt jäsa ytterligare 30 min under bakduk...
Kavla ut den till en tjock platta o skär med bakplåtsskrapan el sporre ut lagom stora bitar.


Lägg på plåt o låt jäsa ytterligare 30 min, grädda i 250C ugn ca 8 min.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Pepparkaksdeg ca 140 st:

175 gr smör
200 gr socker
1½ dl sirap
1½ dl grädde
1 msk kanel
1 msk nejlika
1 msk ingefära
3/4 msk bikarbonat
550 gr vetemjöl
+ lite extra till utbakning.

Smält smöret i en gryta, ha i socker tills det smält, sirap o grädde.
Dra av plattan o ha i kryddor, blanda bikarbonaten i mjölet.
Smeten får ej vara för varm när du rör ner vetemjölet...

Låt stå kallt över natten, baka ut till önskade figurer o grädda i 175-200C ugn.


HA EN SKÖN KVÄLL !!



Kommentarer

  1. Och så har man den inte framför en tonårings nyfikna ögon...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lilla klåfingriga Ica som varit framme... :)

      Radera
  2. *ler* Bra tips där - det sista... Allt låter fantastiskt gott!!

    Skickar en mängd kramar till dig!

    SvaraRadera
  3. Det var länge sedan jag bakade pepparkakor senast men jag skippar det i år.
    Ha en fin dag1
    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg