Driver dagg...


Mai Zetterling 1925-1994

.... faller regn.....

En av de underbaraste filmer som gjorts tror jag o med en av de vackraste skådespelerskor som vi haft, vackra Mai Zetterling.
Har sett den såååååååå många ggr, har den på VHS nånstans men idag kl 14.20 går den på tv o då ska jag se den.
Historien av Margit Söderblom om den rika bonddottern Marit som blir förälskad i den fattige Jon..
Jag ville döpa sonen till Jon el John men det gick inte exmaken med på tyvärr..
Fina, gamla svenska namn men Elias är nog oxå gammalt tror jag..
(Enl google har det hebreiskt ursprung...)

Idag är det runt 0 ute men det snöar ymnigt.
Insåg igår morse när jag kom ut i bilen att snöborsten låg i förrådet så det blev jackärmen som fick agera snösop..
Men när jag kom hem fr Kalmar så plockade jag allt fram den så jag får ta ner den till bilen nästa gg jag går ut.

Har ringt o beställt tid för tonårstjejens sista Gardasil vaccin, fantastiskt att dom får det gratis.
Kan det rädda liv så är det ju otroligt.
Däremot är jag innerligt, innerligt tacksam att jag INTE vaccinerade dom mot H1N1 som gett många barn narkolepsi.
Jag tyckte det var lite masshysteri där mot den influensan o jag är restriktiv mot sånt.
Har man en allvarlig sjukdom i botten må det vara hänt men för en vanlig frisk person så tror jag inte faran var så överhängande i Sverige.
Likväl med de ord influensavaccinen denna årstid.
En gg har jag tagit det, hade beställt resa till USA o ville inte riskera att bli sjuk men i öv tror jag det är bättre att få det o gå igenom det.

Men även där, har man en annan allvarlig sjukdom i botten så visst är det bra att det finns vaccin men man är ju aldrig 100% skyddad iaf.

Nu ska jag ha frukost, idag blir det mannagröt m blåbär, macka o ägg.
En sväng till affären för att fylla på o en promenad ute får det bli.
Mamma bjuder på middag idag, rotmos o fläsklägg !!

HA EN BRA DAG !!

Kommentarer

  1. Å rotmos och fläsklägg... det är så himla gott. Nä jag är också emot såna där vaccineringshysterigrejer. Brukar aldrig vaccinera min mot influensa men då gjorde vi det av nån anledning. Otäckt att folk, barn, fick narkolepsi.

    SvaraRadera
  2. Åh den filmen är underbar!!! Har också sett den massor!!

    SvaraRadera
  3. Den är bl a inspelad i Hälsingland, på platser som jag känner väl till. Underbar gammal film!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  4. Har faktiskt inte sett filmen! Inser att jag kanske borde skämmas... Men rotmos och fläsklägg låter underbart gott! Smaskigt!

    Hoppas din dag blir bra! Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg