Det börjar....

..... dra ihop sig...
Da'n före dopparda'n...

Är skinkan kokt o griljerad??
Har ni kokat knäck??
Tagit in granen??
Sista klapparna inslagna??
Är julbyken tvättad??
Tagit det årliga julbadet??

Dåså.. då är det dags att varva ner o tänka på julfriden..
Annars kan det gå såhär :)

Har lagt barnen under granen, klapparna i sängen,
kakorna är tvättade, golven är bakade, 
hängt ut gröten i kärven,lagt skinkan i frysen, 

Köttbullarna är slängda,satt fjädrar i riset,
har klätt granen med nybakta lussekatter eller var det dem vi skulle haft på lucia?? 

Strunt samma huvudsaken är att jag har järnkoll på läget och att allt snart är klart 
och inte är ett dugg stressad, så trevlig midsommar på er!!  

Själv är jag klar med dagens göromål här hemma.
Äldsta dottern o jag har ätit en liten frukost o hon har begett sig ner till mormor o morfar.
Jag ska väl oxå dit så småningom.....
Tyvärr mår jag inte så bra, misstänker nån lindrig magsjuka då magen är i uppror så jag avvaktar ett tag.

Tanken är att vi ska ta en sväng till graven o tända ett ljus som ska brinna hela julen.
Det är enda planeringen för mig idag om jag kan bege mig iväg...

Å ni som ska ut på vägarna, ta det lugnt...
Bättre komma fram sent än aldrig..

Å det är inte vad man äter mellan Jul o Nyår som är det viktiga, utan vad man äter mellan Nyår Jul.. ;)
Att man ökar ett par kilo under jul/nyår har helt naturliga orsaker..

Man äter lite mer mat samt sitter still mer vilket gör att tarminnehållet ökar.
Man äter saltare mat som binder mer vätska i kroppen som gör att vikten ökar...

Å det ligger mycket kalorier i öl, vin, snaps o julmust.
Varva med fräscht bubblat kranvatten el mineralvatten så släcker man törsten o dricker mindre av det andra..


HA EN FIN
LILLEJULAFTON !!


Kommentarer

  1. Hoppas du inte blir sjuk nu ...
    Önskar dig en glad och god jul!/Mormor

    SvaraRadera
  2. Ha de så bra nu o hoppas att magen klarar sig.
    Fia

    SvaraRadera
  3. Jag önskar dig en riktigt God Jul, så hörs vi senare under helgen!

    SvaraRadera
  4. Här är allt klart och jag tar det lugnt.
    Önskar dig en god jul
    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg