Tema Hälsa: Välmående...



Jag har ju kört ett tema i januari på Hälsa o nu har turen kommit till välmåendet..

Inte så lätt kanske att få till välmåendet i januari när nordan drar kall, det kräksnöar bitvis, förkylningar o kräksjukor står som spön i backen..
När vardagen återgått till sin ordinarie lunk o rutiner ef alla helger..
Det är då man får plocka fram guldkornen i vardagen för är det nån gg man behöver det så är det nu...

Duka med finporslinet en tisdagskväll....
Ta ett bad med lite SPA-känsla en onsdag...
Baka scones en måndagsmorgon...
Att "unna" sig tiden att gå o träna..
Om så bara för en rask promenad varje morgon alt kväll..
Att ta sig den tiden för sig själv..

Att försöka hålla sig frisk..
Inte bli kall ute för är man nerkyld en längre tid så blir kroppen mer mottaglig för infektioner/virus.
Sprita händerna då o då under dagen..
Smörja in både händer o läppar med närande kräm så slipper man spruckna händer o nariga läppar.

Att kanske unna sig en vila mitt på dagen om man har möjlighet..
Men inte mer än 30 min, då blir man slö hela eftermiddagen.
20 min är det ultimata enl forskning..
Att se en feelgood-film en eftermiddag el kväll när man är klar för dagen.
Strunt samma om man redan sett den sjuttitolv ggr, effekten är lika stor iaf..

Men snart är denna evighetslånga januari slut..
Bara några dagar kvar..
Februari kan vara bitande kall men är bara 28 dagar lång..
I mars kommer våren, på ett el annat sätt.
Kommer det en snöstorm så är snart snön borta på ett par dagar till skillnad fr nu..

Får se vad våren har att erbjuda, värre än förra året kan det inte bli..
Det finns inte på kartan helt enkelt..
Å jag överlevde även om jag inte trodde det då...
För på nåt konstigt vis gör man det iaf...



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Dagen har bjudit på jobb, klev upp tidigt för dusch (å det var såååååå dåligt vattentryck..) o frukost, var på jobbet halv 10 för att plocka i ordning men ingen större rusning tyvärr.
Folk borde verkligen tagit tillfället att prata träning med vår egen pt som fanns på plats idag.
Å andra sidan pratade jag desto mer med honom o fick lite tips o råd.. :)
Men synd att dom inte utnyttjade det bättre..

Har bakat en sockerkaka o har chokladtårtan i ugnen.
Skulle tränat idag egentligen men fick hoppa det pga jobb.
Tänkte försöka ta det vid 10 imorrn, puls o ett pass ben-mage-rygg, gästerna kommer inte förräns kl 1 iaf.
Om jag bara kommer upp o kan förbereda lite så ska det väl gå.

Kvällen blir hemma, vet inte om barnen dyker upp ikväll.
Ocean's Eleven går ju på tv ikväll, en av mina absoluta favoritfilmer med George Clooney.
De efterföljande Ocean's filmerna ger jag inte ett smack för, nr 1 är absolut bäst !!!

Roligt att se K-special igår om Johnny Cash.
Lite mer om honom som privatperson o inte bara artisten.

HA EN SKÖN LÖRDAGSKVÄLL !!

Kommentarer

  1. ja du, snart e sega januari över, skönt.
    ha de Fia

    SvaraRadera
  2. Du har varit effektiv som vanligt - låter jättegott med kakorna! *ler* Bra råd också om hur man "överlever" denna evighetslånga månad...

    Hoppas din söndag blir bra!
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Håller med om lyxen. När min mormor flyttade in på äldreboende (fortfarande klar i huvudet) fick jag hennes fina glas och dukar med bestämd order att ANVÄNDA DEM TILL VARDAGS!! för det hade inte hon gjort och hon ångrade det. Så det gör jag.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg