Tema Hälsa: Motivation..

Då har vi kommit till motivation...

Jaha, nytt år, nya löften...
Än är det nya året bara 2 v gammalt så än håller kanske motivationen i sig vad det gäller ev nyårslöften o föresatser för att få ett bättre fysiskt/psykiskt år..

Så länge allt känns nytt, fräscht o kul så är det inte så svårt att hålla motivationen uppe, det är när det gått 4-5-6 v som den kan börja tryta.
Tyvärr så är ju hjärnan expert på att hitta ursäkter när man börjar tappa sugen el börjar känna sig "mätt" på nyhetens behag.
Den letar helt enkelt efter en ursäkt att slippa..

-Äh, det spelar ändå ingen roll...
-Jag är "värd" det här el det där...
-Ingenting "händer" iaf..

Det är DÅ man behöver pusha sig själv el med hjälp av nån annan..
Ren fettförbränning ser man ju rätt snabbt resultat på redan ef 1-2 v om man sköter kosten, det brukar rasa på duktig i början om man gör en totalomläggning av kost o motionsvanor.

Men ibl behöver kroppen "vila" spec vid stor viktförlust.
Den behöver stå på en platå ett tag o komma ikapp sig själv innan det fortsätter.
Händer det inget kan man behöva ändra lite för att få igång det igen.

Man kan tillåta sig att ta det lugnt ett par, tre veckor för att få ny kraft att fortsätta men man får inte ge upp.
Den jobbiga tröskeln försvinner om man bara ger sig själv tid.
Tappar man sugen totalt så kanske inte just det passar dig helt enkelt.
Inte din "grej" helt enkelt...

Då är det bra att kunna pröva på saker, som jag tog ett 3 mån kort på gymmet.
För 3 mån måste man nog ge det.
Annars kan man leta ef en annan aktivitet som passar bättre, huvudsaken man gör nåt..
Både socialt o för välmåendet.
En kvälls/morgonpromenad med nån kompis duger utmärkt.
Man behöver inte slita på gym el dyl..

Men visst är det viktig att belöna sig..
Ge sig en klapp på axeln när det går bra.
Jag köpte en guldring när jag gått ner 5 kg första gg.
Inte så smart, den blev för stor sen.. :(
När jag nått min målvikt köpte jag ett par skinnbyxor...

Belöning? Neeeeeeeeeej...


Belöning?? Jaaaaaaaaaaaaaa...... :)


Jag ser ju "framgång" på vågen o styrka i ben, rygg o kondisen.
Men överkroppen är ju så nedslående.. :((
Det känns som om jag kan hålla på hur mycket som helst, jag ser ingen skillnad.
Mööööööööjligen att jag blivit lite rakare i hållningen kanske...
Samtidigt så blir man lite "blind" på sig själv, bra att ha nån annan som kanske inte ser dig/mig så ofta o som ser det ist.
Måttband är många ggr bättre än att titta på vågen.
Där kan man se framgång o förändring även om inte vågen visar det.
Tyvärr kommer jag inte ihåg det fr början, hade varit roligt att se hur många centimeter som försvunnit..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Idag blir det vilodag fr gymmet men jag ska dit o jobba ikväll.
Har en del saker att göra under dagen, sååååå tråkiga grejer..
Känner inte alls för att ta itu med det men det försvinner ju inte av sig självt tyvärr.. :(

Dessutom tvätt att ta hand om ef gårdagens megatvätt..
Nä, det mesta är att vika ihop o lägga in men tack å looov för tvättmaskinen.
Skulle nog kunna vara utan de flesta av hushållets maskiner utom spisen men att tvätta för hand vore hemskt.
Tänk förr vad dom slet med tvätten.
Men då bytte dom lakan midsommar o jul, svettlappar i kläderna osv men iaf..
Hu vale säger jag...

-2C, lätt snöfall idag..
Får se när det blir tur till Kalmar i veckan.
Idag blir det inte, jag är ju stand-in för platschefen på gymmet i 2 v, hon e på Canarias på utbildning..
Fruktansvärt öde el hur?? ;)
Jag menar, behöva åka dit denna årstiden.??  :)

Fönstret på 2a våningen på gymmet i lördags...


HA EN BRA DAG !!


Kommentarer

  1. Vad du är duktig på att träna. Och ja, tänk om inte tvättmaskinerna funnits, ojojoj...
    Ha en fin kväll. Kram

    SvaraRadera
  2. Så bra och sanna tips kommer med ... !
    Ha en go kväll!/Mormor

    SvaraRadera
  3. Jag skulle behöva komma igång mer strukturerat med träning, men nu är jag förkyld med feber, så nu fokuserar jag på att bli frisk istället. Jag bryr mig inte så mycket om vikten, men jag behöver få mer energi, orka mer, och då är träning vägen dit. Om jag sen som bonus skulle kunna ha mina ringar igen så är ju det inte helt fel...

    SvaraRadera
  4. Jättebra tips! Och jag håller absolut med dig om belöningar.. Byxor, en snygg tröja.. Wow!

    Ta hand om dig!
    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg