Tema Hälsa: Dieter..

Jag för 14½ år sen, ca 82 kg...
Italienskan (tandlös..) bredvid o nuv tonåringen i knät.. :)

Jag har ju tänkt köra ett tema framöver om hälsa, träning o välmående.
Dieter....

Det finns ju en uppsjö olika dieter att följa idag, den ena knepigare än den andra...
Det är GI, Iso, VLCD*, LCHF*, stenåldersdieten, Itrim, VV* m fl...
Oavsett vad för diet som dom föreslår så går alla, precis ALLA ut på att ta in mindre kalorier än vad du förbrukar.
För det finns ingen diet som säger att man ska äta fler kalorier än vad man förbrukar o gå ner på det för då får man ett överskott.

Som Stefan Rössner (överläkare som jobbar med övervikt o fetma) sa en gg, det är såååå jävla osexigt så folk vill inte lyssna på det.
Färre kalorier in, fler ut, nåt annat funkar inte.
Då kallar man det hellre för olika dieters namn för det är/låter roligare..

Jag var själv en hängiven anhängare av VV (ViktVäktarna) i många år.
Jag påbörjad en utbildning till VV-konsulent men fick heltidsjobb o fick släppa det.
Det är ett bra system, man kan äta allt men inte alltid som är deras motto el det var det iaf.  
Men det har sina svagheter, dom har många återfallsförbrytare, undertecknad inräknad....
Nåt gör dom fel för så många återkommer...

Jag gick ner 16 kg på 6 mån, höll det i ca 2 mån, sen var jag gravid med sonen.
Hade samma slutvikt på hans graviditet som när jag började på VV ef tonåringens födelse..
Ef ca 10 mån var jag nere i målvikten igen, 66kg o höll det länge.
Vid skilsmässa tappade jag än mer för att när aptiten återkom så la jag raskt på mig 15 kg!!!

Tog tag i det för 6½ år sen o gick ner, sakta men säkert...
Började ju dansa o dansade av mig 4-5 kg våren -08.
Gick ner ytterligare ett par kilo så som lägst har jag vägt ca 62 kg.
Stod på det länge tills för 2½ år sen då vikten sakta började krypa uppåt för att i aug förra året stå på drygt 73 kg.
+ 9 kilo på 2 år....

Men då tänkte jag, INTE EN GÅNG TILL.......
Jag "ströp" allt småätande som varit under sommaren, det är vääääääääääääääldigt gott med kavring o gubbröra, stekt strömming med en klick remouladsås, västkustsallad mm...
De 2 första veckorna var hemska, suget o behovet av att plocka med fingrarna o småäta var enormt.
Men jag höll ut o ef 2 v så släpper det o även sötsuget försvinner.

Jag började med raska pw's innan frukost, 45 min-1 tim.
Sen började jag ju på gymmet i sept.
Å på den vägen är det...

Så mitt råd som vanlig dödlig är:
Skit i alla dieter med diverse namn...
Färre kalorier in än vad som går ut så går man ner i vikt.
Idag finns så mycket att läsa o ta in om man är intresserad
Protein o fett mättar mer än kolhydrater men även dom behövs.
Kolhydrater är hjärnans bränsle.
Inga kolhydrater alls gör iaf mig slö o trött i hjärna, däremot har jag vant mig vid en mindre mängd.

Tyvärr är det kolhydrater man överäter av o går upp i vikt av.
Förr var fettet boven men idag vet man att det är allt det dolda sockret som är den största hälsorisken.
Fett behövs för kroppen men det ska vara rätt sorts fett.
Ett tag så predikades olivolja till precis allt MEN olja är 100% rent fett.
Så man får använda det med måtta.
Jag är inget fan av olivolja, jag gillar inte smakren.
Rapsolja är "min" olja.
Använder den jämnt, till brödbak, när man ska ugnsbaka rotsaker el grönsaker, dressing, woka mm.
Helt enkelt där jag kan byta ut smör/margarin mot rapsolja.

Vi har en väldigt fin rapsolja i Sverige så den som vill ha närproducerad kan välja det men jag använder alltid den italienska.

Så det slutgiltliga rådet är:
Mer protein o grönsaker o lite fett av rätt sort.
Mindre av kolhydrater (potatis, bröd, pasta..)
Välj hellre fullkorn när ni väljer kolhydrater än bara det vita.
Köp gärna div bilagor när det följer med tidningarna om Hälsa.
Jag har läst lite här o lite där o plockat ihop det som passar mig.
Använd sunt förnuft !!

I följande av Tema Hälsa så blir ämnena:

Vitaminer
Träning
Motivation
Byta ut
Balans
Välmående

Kanske inte varje dag jag skriver om det men det kommer.
Som jag sa tidigare, jag är en vanlig, dödlig med egen erfarenhet av viktminskning o viktuppgång.
Jag är absolut ingen expert men jag har ett brinnande intresse o engangemang för det o för hälsa i allmänhet.


67 kg..

HA EN BRA DAG !!

*VLCD- Very Low Calorie Diet
*LCHF. Low Carb High Fat
*VV-Vikt Väktarna


Kommentarer

  1. Jag har aldrig brytt mig om kalorier vare sig in eller ut, så det där stämmer inte på alla.
    Jag kan proppa i mig precis hur mycket som helst och det händer ingenting.
    Jag är glad för att slippa hålla på med dieter, har allt för många kompisar som ägnat sig åt det i så gott som hela sina liv, och hur kul är det. De är fina och goa tjejer ändå trots sin lilla övervikt.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, vissa har den lyxen att kunna äta vad som helst o ändå stå på samma vikt år ef år.. Det är bara att gratulera !! :)

      Radera
  2. Just nu e träning de sista jag tänker på, fortfarande eko, eko, eko, i skallen o tryck i öronen, men faktiskt har jag stått på samma vikt de senaste tio åren som jag e ganska nöjd med,
    ha de Fia

    SvaraRadera
  3. Jag skulle behöva bo granne med dig så du fick ut mig :). Är på väg att starta upp just detta med småätandet (att sluta o inte äta mackamellanmål på jobbet )när jobbet börjar på måndag igen. Går rätt raskt med hunden varje morgon men ska öka tiden lite till :). Börja nånstans. Bra jobbat av dig o klokt skrivet. Ha det bäst!

    SvaraRadera
  4. Klokt sagt och mkt bra jobbat!!

    SvaraRadera
  5. Bra... skriv massor för jag är en sån som behöver peppning... så fort min Jäv... hosta är borta så ska jag ta i med allt vad jag kan. Jag har 7 kilo som mål.... det borde funka : )
    Annars så håller jag med dig.... lite mindre av kolhydrater och givetvis.... färre kalorier in och fler ut : )
    DAns är perfekt.... måste få till lite fler kvällar :)

    SvaraRadera
  6. Jag har oxå kört Vikt Väktarna, innan jag fick barn. Nu vill jag inte hålla på med dieter eftersom dottern är i en känslig ålder vad gäller kroppen. Jag vill att hon ska se att jag är nöjd med mig själv, inte att jag försöker förändra mig. Däremot gillar jag Vikt Väktarnas mat och lagar gärna ur deras böcker.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg