Tema Hälsa: Vitaminer



Jag har ju tänkt köra ett tema på Hälsa framöver o nu är det vitaminernas tur:

A:
A-vitamin är bra för ögonen, hud o slemhinnor.
Brist på vitamin A kan leda till nattblindhet men det återställs så fort vitaminet återförs.
Det är en vanlig orsak till blindhet i u-länder.
Torra o sköra slemhinnor blir följden av brist på vitamin A.
Vitamina A finns bl a i morötter, betakaroten som är ett förstadie till vitamin A.
Vitamin A är fettlöslig så för bästa effekt så tillsätt gärna en tsk smör till de kokta morötterna.
Sjukt gott med smörslungade morötter :))

B:
Finns 8 olika B vitaminer.
De är bra för ämnesomsättning, blod, nerver o minne.
Äldre som är glömska, lätt förvirrade mm tas ibl för dementa.
Min numera saliga mormor råkade ut för det tills det visade sig att hon hade B12 brist.
Hon fick injektioner o blev till 90% bättre.
Vitamin B är vattenlösligt o överskott försvinner med urinen ut.
Undantag är B12 som lagras i levern upp till 4 år.

C:
Vitamin C är bra för sårläkningen bl a.
Det är även en antioxidant.
Vitamin C är vattenlösligt så överskott försvinner med urinen.
Vitamin C är bra för järnupptaget i kroppen, att ta en apelsin el dricka ett glas apelsinjuice till blodpuddingen är utmärkt då järnet lättare tas upp i kroppen med hjälp av C vitaminet.
Däremot så hämmar kalk upptaget för järnet.
Så drick inte mjölk till blodpuddningen.
Tonårstjejer har ju ibland järnbrist.
Riklig mens men oxå mycket te-drickande med mjölk i teet kan vara en orsak.

D:
Vitamin D är bra för skelettet.
Förr gavs ju AD droppar till bäbisar fr 4 v ålder men idag har dom enbart gått över till D droppar tror jag då det forskats om A vitaminet o en ev överdosering.
Mina barn är så gamla nu så jag vet inte så mycket om just det.

E:
Vitamin E är bra för cellerna.

K:
Vitamin K är ju bra för blodets koagulering.

Jag har aldrig varit ett fan av vitamintillskott.
Är man frisk o äter man en normal, varierad kost får man i sig det man behöver.
Risken är ist stor för överdosering av de fettlöslig vitaminerna.
Överskott av de vattenlösliga såsom vitamin C försvinner ju med urinen ut.

Folsyra som är en B vitamin har ju visat sig vara bra för den som vill bli gravid el är gravid så ett tillskott av den vid graviditet är inte fel så länge man följer rekommendationerna.

Som jag tidigare skrivit, jag är absolut ingen expert men jag hade 4 i kostkunskap i gymnasiet o jag har ett brinnande intresse för det.
En del visste jag redan o en del har jag fått friska upp.
Nästa gg handlar det om träning.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jaha, åter till sura oxveckor...
Inte en helg i sikte förräns Påsk i slutet av mars...
Utsikten idag är mjölkliknande...
Gråvitt ute.. :((

Hade tänkt städa ut julen idag men det får vänta tills imorrn.
Ett pass pulsgång på gymmet vid 12, hem o duscha, laga middag o tillbaka för att jobba ikväll.
Hade tänkt köra ett pass armar-axlar-bröst men jag har en f*cking, j*vla nackspärr så jag får skippa det.
Kan komma fr dansen i fre kanske..
El från den något virriga sömnen igår natt..

Ett pass pulsgång gör mig genomsvettig o varm, ska försöka massera nackhelvetet o stretcha o se om det hjälper.
En stund med en varm vetepåse kanske gör susen.

Idag kör vi igång med vårens nya pass.
Imorrn blir det ett pass pulsgång MAX, pulsgång i 50 min.
Ska bli kul att testa det !!

Pratade med VD:n i fre, berättade att jag var helt arbetslös om han behöver hjälp på sina andra gym.
Han driver ju ytterligare 4 gym, både på ön o i Kalmartrakten.
Så han bad mig mejla mina kontaktuppg till honom o det gjorde jag så får vi se om det ger nåt.
Skickade en förfrågan till ett fik i Kalmar i lör som sökte extrapersonal, frågade hur mycket det gällde osv men har inte fått svar än.

Nästa besök på af har jag 23e, dom är inte särskilt angelägna om att hjälpa till...
Jag borde nog utbildat mig till dietist... :((

Dags för lite frukost...
Mannagröt med blåbär får det bli idag..

HA EN BRA MÅNDAG !!


Kommentarer

  1. Såg Friskis tiderna igår och mitt favoritpass har flyttat och pågår plötsligt i bara 45 minuter och jag som tyckte att 75 minuter var toppen...

    SvaraRadera
  2. Mmmm. Det fins mycket man borde. Men. Du skulle nog har varit en fantastiskt dietist! Med ditt intresse för träning. Och mat. Ja. Jag tror det hade varit perfekt!

    Kramar och hoppas nackspärren släppte!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg