En svart dag...

.... var det igår, hans, som det skulle blivit, 53e födelsedag.
Jag höll på å krevera här hemma, jag visste till slut inte vart jag skulle ta vägen.
1a halvan av dagen så låg jag mest, solade 1 tim på balkongen men inte ens det gav ro som det brukar.

Jag gav mig själv en spark in da a**, duschade, gick ut med lilla Hjärtat o sen tog jag bilen o åkte iväg.
Jag åkte till kyrkan där han ska begravas för jag har aldrig varit där förut.

Han begravs fre 1a juni i No, Möckleby kyrka på s.ö Öland. 
Det har inte funnits nån självklar plats för hans sista vila för han kommer ju från sydligaste Östergötland men har ingen koppling dit längre. Hans far ligger begravd 2 tim norr om Kalmar så det var inget alternativ. Kalmar är inget alternativ, han avskydde stadsmiljö, han var en natur o skogsman ut i fingerspetsarna.

Han älskade Öland, en sak som vi båda hade tillsammans. Att hitta en man som vill flytta/bo på Öland idag finns knappt på kartan.
Hans älskade storasyster tillhör den socknen o kommer vila där med sin man så småningom så det blir en syskongrav till slut. Han är inte ensam, det är nära fr oss, både mig o hans barn att komma till honom.

Det ligger en bondgård precis intill o nästgårds ett magnifikt rapsfält, så oerhört vackert...

No.Möckleby kyrka.



Idag är hans dödsannonser i, nedan min som jag skickade till vårt lokala blad, Ölandsbladet.


Min älskade
Vår kompis
Vår gode Vän

Anders

rycktes hastigt ifrån
oss en solig dag i maj

Lena
Linn, Erica, Elias

Asta och Gösta
Marie och Görgen
Övrig släkt

Endast 5 dagar fick vi
av vad som skulle blivit
resten av vårt liv.
Kärleken övervann allt
men den övervann
inte Döden.
Nu får du vila älskling
tills vi ses nästa gång,
då ska vi skratta, dansa
och älska varann igen.
Jag älskar dig.
Din Lena
****************************************************
Jag har skrivit minnesord i de andra 2 länstidningarna, Östra Småland o Barometern.
Jag hade helt enkelt inte råd att sätta in annonsen i alla tidningar, det kostar sinnessjukt mycket pengar.


"Det var en kväll i juni för snart 5 år sen, närmare bestämt den 8 juni -07. Dagen innan hade jag sett att Thorleifs skulle spela på Logen o jag tänkte -Yes, jag ska dit!!
Kvällen fortskred till framåt midnatt, då kände jag hur någon tittade på mig..
Jag vred på huvudet lite o mötte din blick, du stod med armarna i kors i din vita tenniströja, solbränd med ett jätteleende.
Jag tittade bort men kunde inte låta bli att snegla bakåt igen, då stod du fortfarande o tittade på mig.
En stund senare så såg jag i ögonvrån hur du smög längs kanterna, du kom fram o bjöd upp.
(Förlåt att jag var så pinsamt dålig på att dansa då..)

Och på den vägen är det......

Det var inte såhär vi hade tänkt oss vårt fortsatta liv när vi bytte ringar Valborgsmässoafton.
Att vi endast skulle få 5 dagar och inte 30 år som vi hade hoppats på.

Du sa vi hade hela livet på oss att resa, dansa, skratta o älska varann men det blev inte så.
Ödet ville annorlunda...

Men jag ska försöka leva det liv vi skulle haft och som du önskade.
Jag har inga pengar att resa för...
Att älska finns inte, du var mitt allt i nästan 4 år...
Men jag ska skratta o dansa igen men det kommer bli svårt att inte få dela det med dig..

Nu får du vila älskling tills vi ses nästa gång, då ska vi åter, dansa, skratta o älska varann...
Du var mitt allt älskling.....

Din Lena.
Om någon vill ge en gåva så stöd gärna följande:



Hjärnfonden Pg 90 11 25-5
Hjärt o lungfonden Pg 90 91 92-7

Tel.nr Fonus: 0480-10108



********************************************************************

Nu är det jobb som gäller idag, börjar kl 10. Vi har marknadsdag däruppe i socknen jag arbetar i o det blir sjukt mycket folk, mycket populär tillställning. Så populär att dom har ett "kök" ute där vi säljer mos o strömming på papptallrik så ev så kommer jag jobba ute hela dan. Får ta med tjocka kläder för det lär väl blåsa. Får väl dra en XL tshirt över hoodjackan...

Det är crusing ikväll o hela dagen förresten, den årliga motordagen med rockabillyband på torget o defilering av fina bilar mm. Jag missar allt, hinner väl se det sista av crusingen kanske. 

Exmaken får ta ansvar för barnen idag, jag kan inte när jag jobbar. Dels har jag fullt upp o dels så är alla mob.telefoner totalt stendöda där jag jobbar. En svart fläck på kartan i mottagning.

En sån här dag får man vara vaksam att de inte blir ilurade nåt dom inte vet vad det är, mycket märkligt folk ute i svängen.. En incident inträffade för 2 år sen med sonen, han avböjde men iaf...

HA EN BRA DAG!!

Kommentarer

  1. Hoppas du får lite lugn och vila idag, och att du kan börja tänka oftare på de fem år ni hade än de eventuella år ni hoppades att få.

    Jag har ofta känt när det gäller min syster som dog, att jag hade en perfekt syster i nästan 30 år och att den tiden är mer värd för mig än att till exempel ha haft en syster jag inte älskade lika mycket i 60 år.

    Det kanske är lite tidigt att börja känna så nu, men jag tror det kommer. Kramar till dig.

    SvaraRadera
  2. Tänkte bara titta in på din fina blogg och önska dig en skön lördag och hoppas du får en skön helg.
    Stor kram och ta hand om dig
    //maria
    Delta gärna i min tävling där man har chansen att vinna en vacker sjal från lucky lina som finns hos Nordljus.

    SvaraRadera
  3. Mycket vacker annons och vackra minnesord! Hoppas dagen gått bra, för både dig och barnen. Här hamnade familjen mitt i crusin med vår ford focus, den kände sig lite felplacerad bland alla de andra maffiga och fina bilarna!

    SvaraRadera
  4. Väldigt fint och kärleksfullt skrivet! Kram och hoppas du har en Ok kväll...

    SvaraRadera
  5. Vilka fina ord. Ta hand om dig!
    Kram Nina

    SvaraRadera
  6. Det känns tungt att andas, när jag läser ditt inlägg Lena.. Jag har INGA ord som kan trösta. Det bara blev så här .. Han är borta ur jordelivet, men finns i ditt hjärta. Jag bara känner att det är så gräsligt orättvist.. Ljuvligt skrivet.. Men jag tänker ofta på dej där på "öa" och vår bloggtid.. Och önskar att det ska ljusna framöver något för dej.. Tycker det är kul att du fick jobb, även om det säkert kan bli för mycket av den varan också ibland.. haha.. Innerlig Kram från Ståckhålm o Pihlan som målar för fulla hus..

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg